Meziroční nárůst případů srážek se zvěří je v posledních třech letech 10 až 15 procent. Podle policejních statistik došlo v uplynulém roce k 12 494 nehodám zaviněných srážkou s lesní zvěří či domácím zvířetem, což je o 1 577 více než v roce 2016.

Na základě evidence pojišťovny UNIQA k těmto nehodám dochází nejčastěji ve Středních Čechách a na Vysočině, což odpovídá i mapám střetů na serveru srazenazver.cz.

Podle tiskové mluvčí pojišťovny UNIQA Evy Svobodové k nehodám dochází nejčastěji okolo 22. hodiny večerní a 5. až 6. ranní, což potvrzuje i Tomáš Kušta, proděkan pro vědu a výzkum Fakulty lesnické a dřevařské České zemědělské univerzity v Praze. „Zásadní je doba při východu a západu slunce, kdy má zvěř největší pohybovou aktivitu,“ říká.

Na jaře vede srnec, na podzim prase

Na prvním místě žebříčku nejčastěji sražené zvěře v dubnu a květnu je podle serveru srazenazver.cz srnec obecný. Na podzim pak častěji dochází ke srážkám prasete divokého. Dalšími častými oběťmi jsou zajíc polní, psi nebo kočky.

„Střety se zvěří jsou dány kombinací mnoha faktorů, na různých místech jsou jejich příčiny různé,“ vysvětluje Kušta s tím, že vliv může mít vzrostlá vegetace na jaře spojená se špatnou viditelností, přirozené migrační místo zvěře nebo její přecházení komunikace za potravou či vodou, vyhánění mladších jedinců nebo i pěstované plodiny.

Jednou z hlavních příčin je však způsob zemědělského hospodaření v krajině – především velké půdní bloky kukuřice a řepky, na který se tato zvěř dobře adaptovala a vyhovuje jí. Zároveň se v této krajině tato zvěř obtížněji loví. 

Loni zemřela pouze jedna osoba

Při těchto střetech naštěstí málokdy dochází ke zranění člověka. V roce 2017 došlo při srážce se zvěří k úmrtí „pouze“ jedné osoby. Co se týče škod na autech, ty mohou mít různorodé následky.

„Plechové škody se mohou lišit hodnotově o stovky tisíc korun. Například kapota a přední sklo Škody Felicie stojí podle rozsahu poškození cca do 25 tisíc korun, ale podobná škoda na terénním Mercedesu třídy GL činila i půl milionu korun,“ uvádí pro srovnání Svobodová s tím, že ceny plechových oprav v současné době rostou v souvislosti s rostoucími mzdami, což se projevuje i hodinovou sazbou v servisech. 

S výskytem zvěře je nutné počítat

Pro snížení počtu srážek se zvěří se nejčastěji používají pachové repelenty nebo odrazky. „Zvěř je více ostražitá, když tam ten pach je,“ říká Kušta. I přes to zvěř tato místa přechází, například kvůli potravě. Možných opatření je však mnohem více, mj. podchody či nadchody pro zvěř nebo odstranění vegetace.

Srážkám se zvěří mohou předcházet i řidiči sami, a to například snížením rychlosti vozidla v místech jejich častého výskytu. Pro zaplašení zvěře je pak lepší použít klakson. Na základě bezpečnostních rad ÚAMK je třeba myslet také na to, že zvířata se mohou pohybovat ve skupince a tedy první srnu přeběhnutou přes silnici mohou následovat další.

V případě, že je střet již nevyhnutelný, je lepší zpomalit, držet směr jízdy a volit přímý střet se zvěří. V opačném případě může následovat náraz do stromu či sjezd do příkopu, což může mít daleko vážnější následky.

Při srážce je pak nutné zavolat policii, která zajistí likvidaci zvířete. V žádném případě zvěř neodvážejte sami, jednalo by se o trestný čin pytláctví, za nějž hrozí pokuta v řádech tisíců korun.