V okrese Louny se během roku stane několik nehod na železničních přejezdech.

Ve velké většině jde o přejezdy, kde nejsou závory, pouze světelná a zvuková signalizace.

„V roce 2006 jsme zaznamenali v okrese Louny čtyři nehody na přejezdech se čtyřmi zraněnými, vloni tři nehody s jedním těžce zraněným,“ sdělil na dotaz Deníku Zdeněk Neusar, tiskový mluvčí Drážní inspekce, která střety na železničních přejezdech vyšetřuje.

Ke zmíněnému těžkému zranění došlo v srpnu na přejezdu v Kašticích na trati Žatec – Plzeň, kde vjel na motorce pod rychlík tehdy 19letý mladík.

Letos došlo v okrese Louny zatím ke dvěma střetům na přejezdech. Počátkem února došlo k tragédii ve Veleticích na trati Žatec – Lužná u Rakovníka. Po střetu s osobním autem tam zemřela 34letá řidička Renaultu 5, její dcera byla s těžkým zraněním přepravena vrtulníkem do nemocnice. K druhé nehodě došlo v polovině března mezi Vroutkem a Kryry, rychlík jedoucí z Plzně do Žatce zachytil osobní auto. Nehoda se obešla bez zranění. Drtivá většina nehod, které se stanou na železničních přejezdech, je zaviněna samotnými motoristy.

Řidiči blikající světla přehlížejí

Velké množství nehod je způsobeno tím, že řidiči vjedou na přejezd v době, kdy svítí světelná signalizace. Mnohokrát se stane, že ji přehlédnou. „Drážní inspekce se snaží o to, aby co největší počet přejezdů byl osazen závorami. Na druhou stranu, kdyby řidiči respektovali pravidla, počet nehod by byl minimální,“ uvedl Z. Neusar.

Jeho slova dokládají čísla z poslední velké kontrolní akce v České republice loni na jaře, kdy policie zjistila pochybení u každého patnáctého řidiče.

Před přejezdy se jezdí rychle

„Nejčastěji se jednalo o porušení maximální povolené rychlosti. Policisté ale zaznamenali také nezastavení před značkou Stop a nerespektování výstrahy na přejezdu,“ potvrzuje náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Většina řidičů ignoruje fakt, že ve vzdálenosti 50 metrů před kolejemi mohou jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině. Pouze v případě, kdy na výstražném zařízení svítí přerušované bílé světlo, smí jet rychlostí 50 km/h.

Paradoxní je, že nejvíce tragických nehod se u nás stává na přejezdech chráněných světelnou signalizací. Loni se na nich odehrálo 47 procent z celkového počtu 258 střetnutí. Oproti tomu na přejezdech vybavených pouze dřevěným křížem se stalo 44 procent nehod. „Na přejezdech s křížem si řidiči více uvědomují, že mají zastavit. Nejméně nehod se stane na přejezdech vybavených závorami, jenže jejich stavba je nejdražší,“ dodává Kučera.

Lidé na přejezdech bez závor sázejí na to, že stihnou přejet ještě před příjezdem vlaku. To je však podle odborníků tragický omyl. Moderní přejezdy se totiž spouštějí poměrně krátce před příjezdem soupravy, u nejmodernějších signalizací je to jenom 25 vteřin.

Drážní inspekce se několika kampaněmi snaží o zlepšení situace na českých železničních přejezdech. „Drážní inspekce například distribuuje do autoškol nedávno dokončený film s názvem Řidič – postrach přejezdů, realizovaný společně s Železnicemi Slovenské republiky. Snímek varuje účastníky silničního provozu před nebezpečím, kterému se často řidiči, cyklisté i chodci vystavují, když porušují zákon o provozu na pozemních komunikacích,“ sdělil Z. Neusar. Film byl vyroben celkem v osmi variantách a jeho základní verze jsou ke stažení na internetových stránkách Drážní inspekce.

Připravují se bezpečnostní akce

Drážní inspekce provádí ve spolupráci s policií na přejezdech bezpečnostní akce, letos proběhly v Jihočeském a Plzeňském kraji. V dalších místech republiky, včetně Ústeckého kraje, se připravují.

Jiná kampaň je zaměřená na děti. Projekt nese název Hurá na cesty a je zaměřen na žáky druhých tříd základních škol. „Drážní inspekce chystá ve spolupráci s ministerstvem školství učební materiál, který je ve formě velké interaktivní tabule. Děti budou mít za úkol správně rozpoznat bezpečné a nebezpečné situace na drahách, a prostřednictvím diskuze s pedagogem si připomenou všechna důležitá pravidla,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce.

Materiál bude rozdistribuován do téměř čtyř tisíc základních škol v České republice společně s rozšířeným pracovním sešitem pro každého žáka a metodickými pokyny pro pedagogy. „Tabule obsáhne nejen železnici, ale i lanovku, metro a dráhu tramvajovou, kde zejména děti a mladí lidé častokrát zapomínají, že tramvaje mají i na přechodu pro chodce přednost,“ vysvětlil Zdeněk Neusar.

Jan Klička