Řidiči jezdící v linkových autobusech budou zítra, ve čtvrtek 15. října, na většině ČR protestovat proti svým nízkým platům. Celý den budou řídit v reflexních vestách. Pokud s nimi nikdo nebude dále jednat, zvažují dokonce vyhlášení jednodenní stávky.

Protestovat chtějí také řidiči autobusů v okrese Louny. Autobusovou dopravu na Podbořansku, Žatecku a Lounsku zajišťují tři společnosti – Autobusová doprava Podbořany, Autobusy Karlovy Vary a BusLine. Problém je v tom, že objednavatel linek, Ústecký kraj, nastavil podmínky výběrového řízení tak, že rozhoduje nejnižší nabídnutá cena. To se ale negativně odráží na platech jednotlivých řidičů autobusů.

„Řidiči berou od 70 do 90 korun za hodinu, třeba u společnosti BusLine, která jezdí také na Žatecku a Lounsku, je to 72 korun na hodinu. To mají dneska brigádníci pracující v supermarketu více. Aby se řidiči dostali na nějaké lepší peníze, musí dělat ohromné množství přesčasů," vysvětluje odborářský předák Jiří Kuchynka. Pokud by řidiči pracovali běžných 160 hodin měsíčně, vydělali by si při sedmdesátikorunové hodinové mzdě přibližně 11 500 korun, k tomu se jim přičítají právě přesčasy nebo příplatky za práci o víkendech, svátcích či v noci.

Jablonecká výzva

Odboráři proto sepsali Jabloneckou výzvu, která požaduje zvýšení platů alespoň na 1,75 násobek minimální mzdy. Podle odborářů je hlavním problémem nízkých mezd způsob, jakým se soutěží veřejné zakázky na zajišťování veřejné dopravy. „Není možné, aby jediným kritériem byla cena, to se pak projeví právě hlavně na platech řidičů. Je potřeba, aby soutěže měly více kritérií. Aby se třeba posuzovala stabilita firmy, zda má v místě garáže nebo zastávky. A také by bylo možné zajistit i minimální mzdy pro řidiče," pokračuje Kuchynka, který již jednal s představiteli Ústeckého kraje. Ten totiž regionální linkovou dopravu objednává a platí.

S výtkou, že by Ústecký kraj svými podmínkami tlačil dopravce ke snižování mezd řidičů, nesouhlasí krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek. „Je věcí každé firmy, jak se rozhodne na výběrové řízení reagovat. My nikomu nepředepisujeme, jak má své řidiče platit. Podle nedávného auditu jsou ceny ve většině ze čtrnácti oblastí reálné," uvedl Jaroslav Komínek. Jak dodal, kraj je připraven dopravcům valorizovat ceny 
o nárůst inflace a průměrných mezd. „My jsme se ve výběrovém řízení zaměřili především na kvalitu. Aby dopravu zajišťovaly nové moderní autobusy s klimatizací, elektronickým displejem a dalším vybavením," připomněl Komínek.

„Ceny veřejné dopravy jsou na takové úrovni, jak to umožňuje situace ve veřejném sektoru. S řidiči jsme několikrát jednali, myslím si, že by se tímto problémem měla zabývat tripartita," poznamenal Radek Chobot, ředitel společnosti BusLine.

U varování nemusí zůstat

U protestu v reflexních vestách proto nemusí zůstat. Vše záleží na tom, jak budou řidiči při vyjednávání za lepší mzdy úspěšní. „Pokud se s námi nikdo nebude bavit a nebude ochota se dohodnout, jsme připraveni na stávku. Je to další logický krok," varuje odborář Jiří Kuchynka.

Na nový systém dopravy najel Ústecký kraj na začátku letošního roku. V předchozích letech vysoutěžil krajský úřad nové dopravce, díky soutěži se mu podařilo uspořit poměrně velkou částku.