Jiří Král, vedoucí dopravních policistů v okrese Louny, má jasno. Největším dopravním problémem našeho regionu je nedostavěná rychlostní silnice I/7 z Prahy do Chomutova. Ze sedmi letošních mrtvých lidí při nehodách jich má tato komunikace „na kontě" šest.

Co je největším problémem na silnicích okresu Louny?
Jednoznačně silnice první třídy číslo sedm z Chomutova na Prahu. Kdyby nebylo této komunikace, při dopravních nehodách v okrese Louny jsme prakticky bez mrtvých. Letos máme sedm usmrcených osob, z toho šest právě na nebezpečné silnici I/7. To je katastrofální číslo.

Čím to je?
Tato komunikace je už dlouho za maximální zatížitelností. Kapacitně už nestačí takové frekvenci dopravy.

O dostavbě „sedmičky" na čtyři pruhy se už mluví dlouho, ale zdá se, že se hned tak bezpečnější silnice nedočkáme…
Ze strany policie dostavbu všude podporujeme. Zúčastnil jsem se nedávno prezentace ke sčítání dopravy, které na sedmičce prováděla nezávislá firma. Ta čísla byla zásadně jiná a o hodně vyšší, než prezentuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které tvrdí, že komunikace je dostačující. Není. Doprava na I/7 šla v posledních letech hodně nahoru, je daleko překročena maximální zatížitelnost, byla projektována před mnoha a mnoha lety, prostě už nevyhovuje. I laik, který se podívá jak narůstá počet vozidel, tak vidí, že je nesmysl, aby doprava na I/7 stagnovala, jak tvrdí ŘSD. Bohužel se na ministerstvu při plánování dalších staveb vychází z těchto chybných čísel, jenže tam umírají lidé. Je to nezodpovědné.

Jiří Král, vedoucí dopravních policistů v okrese LounyProblém bude asi jediný - peníze.
Ano, bohužel peníze nejsou. Ale musíme mít priority a peníze by se na tuto stavbu měly najít. Umírají tam zbytečně lidé, jsou jasná čísla, takže jednoznačně co nejrychleji dostavět sedmičku. Zatím bohužel marně čekáme.

Kdysi jsme měli v okrese Louny „křižovatku smrti", ta už je naštěstí mimoúrovňová, je teď možné silnici I/7 překřtít na „silnici smrti"?
Ano. Za ta léta došlo prakticky na každém kilometru k tragickému úmrtí. Je to silnice smrti a zbytečně. Potřebuje ještě někdo jiné argumenty pro dostavbu? Když si vezmeme jediný dostavěný úsek u průmyslové zóny Triangle tam prakticky nemáme žádné vážné nehody, možná před lety jednu. Jinak tam nejsou žádná úmrtí, žádná vážná zranění. Mimoúrovňová křížení, čtyři pruhy, rozdělení a ochrana svodidly, to vše pomáhá. Už tam nedochází k tragickým čelním střetům, maximálně narazíte zezadu, což není tak velká rána, nebo se odřete o svodidla.

Probrali jsme silnice, ale co piráti? Předjíždění zprava, na zákazech, nebezpečná a rychlá jízda. Každodenní obrázek z našich silnic není růžový.
Bohužel, situace na silnicích není dobrá, to vidíme všichni sami. Agresivita narůstá. Je to obrázek celé společnosti. Lidé nejsou ohleduplní, mají nízké právní a morální vědomí. Musíme řidiče vychovávat. Bohužel ti největší piráti silnic mají většinou prostředky a právní pomoc a jejich potrestání je špatně vymahatelné. Někteří se účinně vyhýbají postihu a je to až výsměch slušným lidem, bohužel.

Pomohlo by více kontrol na silnicích?
Snažíme se být v terénu co nejčastěji, ale jde také o problém personální a finanční. Nelze ale vše řešit represí, i když ta je nejúčinnější. Nelze mít na každém kilometru policistu se samopalem, stejně by se stalo něco v úsecích mezi hlídkami. Podle mého by nejvíce pomohlo zjednodušení vymáhání postihů hned na místě a minimum věcí předávat do správního řízení. Někteří piráti pak vymýšlejí neskutečné věci a vše protahují.

Osobní vůz čelně narazil do kamionu. Následky jsou tragické

Tragická nehoda v květnu 2013 na obchvatu Loun.  Osobní vůz se tam čelně srazil s kamionem.   Foto: HZS Ústeckého kraje

Hrozivá je statistika řidičů s alkoholem. V okrese Louny loni bylo 55 nehod s alkoholem, dalších 170 řidičů bylo přistiženo za volantem pod vlivem alkoholu.
Návykové látky u řidičů nás hodně trápí. Snažíme se co nejvíce kontrolovat a máme dobré výsledky. Snažíme se pokrývat nejrizikovější časy a místa. Někdy mi to ale rozum nebere. Třeba chytíme člověka, který jede opilý autem domů z restaurace, ale má to ke svému domu jen sto metrů. Pro takovou hloupost nemám komentář. Alkohol je velké nebezpečí za volantem.

Ze statistik jsem vyčetl další vysoká čísla. U Triangle 218 km/h na devadesátce, 170 km/h u Sulce. Slušní závodníci.
Na těchto úsecích to řidiče svádí a někteří bohužel neodolají. Těžko takové nesmyslné rychlosti komentovat, je to na okamžitou ztrátu řidičského oprávnění. Jsme ale opět u toho, policista nemůže řidičské oprávnění zajistit na místě, přichází správní řízení, kdy se řidiči často vymlouvají a vše se prodlužuje.

Zeměchy uvnitř obce 102 km/h, Sýrovice 99, v Lubenci před pár lety 112 km/h. Ani v obcích se nejezdí pomalu.
Nejúčinnější jsou stavební úpravy, optické zužování, různé „uši" u přechodů a další opatření. Bohužel narážíme na finance, správci komunikací jsou rádi, že mají na obnovu vodorovného dopravního značení. Musím ale pochválit obce, spolupracují s námi, mají velký zájem na snižování rychlosti.

Co informační radary nebo papíroví policisté?
Informační radary většinu řidičů alespoň zbrzdí, bohužel je ale i skupinka, kterou naopak vyhecují jet co nejrychleji. S papírovými policisty jsme u nás měli zkušenost u Počerad. Chvíli to fungovalo, ale jen než si na něj lidé zvyknou, pak se brzy rozkřikne, že není pravý. Ale jako prevence, pokud se s nimi bude hýbat a budou se udržovat v dobrém stavu, jsem pro. Vše, co řidiče přibrzdí, je dobré.

Jak jsme na tom v okrese Louny s nehodovostí? Klesá nebo stoupá?
Pro nás jsou nejzásadnějším výstupem následky dopravních nehod. Zraněné osoby a úmrtí. Počty dopravních nehod jsou ovlivněné tím, že některé nehody nejsou hlášené na policii, pokud jsou bez zranění. Zásadní ale je, že počet mrtvých a těžce zraněných v posledních letech klesá. Vývoj je příznivý, ale mohl by být ještě lepší, pokud by komunikace byly v dobrém stavu.

Děkuji za rozhovor.