„Zástupce společnosti nám na radě odprezentoval obě varianty, rada nakonec rozhodla uzavřít smlouvu na ekonomicky výhodnější nabídku na roky 2019 až 2029. Momentálně ladíme text smlouvy a zapracováváme do něj daleko větší pojistky v případě, že by s námi zase někdo chtěl nespolupracovat jako v případě krajské autobusové dopravy,” uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek.
Kraj dal přednost levnější variantě s nízkopodlažními klimatizovanými jednotkami Stadler. Jsou sice použité, projdou však modernizací.
„Jednotky pohání tzv. trakční modul, který se nachází mezi oběma díly jednotky a je průchozí. V průběhu období 2020 a 2021 bude pohon spalovacím motorem v trakčním modulu vyměněn za pohon v elektrické trakci,“ vysvětlil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Cenově je to výhodnější než druhá varianta s polskými jednotkami PESA Elf2. Interiér vlaků nabídne mimo jiné elektrické zásuvky, Wi-Fi síť či akustický a vizuální informační systém propojený s palubním počítačem pro hlášení zastávek a dalších informací o trase spoje. „Samozřejmostí je bezbariérové WC a prostor pro přepravu jízdních kol a dětských kočárků,“ doplnil Ondrůj.
RegioJet má jezdit z Děčína po trati do Ústí nad Labem-Střekova, z Ústí do Bíliny přes Úpořiny a z Mostu do Žatce. Obsluhovat má také část provozu na tratích Most - Žatec, Most - Bílina, z Ústí nad Labem západ do Štětí a z Teplic do Litvínova.
„Během následujících týdnů bude probíhat příprava a finalizace smlouvy tak, aby byla do konce měsíce září připravena k podpisu. Následovat pak budou přípravy na zahájení provozu od prosince 2019,“ doplnil Ondrůj.
Vlaky, které na vybraných trasách vyjedou, jsou aktuálně v provozu zejména v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Nizozemí, Itálii i Slovensku.
„Jednotky jsou konstruovány pro rychlost 140 km/h a jejich výhodou je, že budou moci být nasazeny do provozu již v prosinci 2019, kdy by měla vstoupit v účinnost smlouva mezi dopravcem RegioJet a Ústeckým krajem,“ popsal Ondrůj.
Ústecký kraj zvolil pro výběr dopravce poptávkové řízení a smlouvu s dopravcem chce tak zadat přímo bez soutěže. Zákon to umožňuje. RegioJet vyšel s porovnání nabídek jako nejlevnější, druhý byl Leo Express.
Cena Českých drah byla podle dřívějšího Komínkova vyjádření o tolik vyšší, že by kraj nemohl vysvětlit, proč nejedná s RegioJetem. Dráhy se ještě na poslední chvíli pokusily zvrátit vývoj novou nabídkou, ale neuspěly.
I když České dráhy o provoz na vybraných tratích přijdou, stále budou v kraji dominantním dopravcem. „V řeči čísel, z osmi milionů objednávaných kilometrů vlaků ročně získá RegioJet zhruba milion. Čtyři miliony mají přímo České dráhy,“ doplnil Komínek.