Švestková dráha mezi Mostem a Lovosicemi, konkrétně úsek železniční trati z Obrnic u Mostu do Čížkovic, je opět v ohrožení.

Ministerstvo dopravy ČR totiž před pár dny vydalo dokumenty, ze kterých vyplývá, že se trať společně s dalším ohroženým úsekem z Libochovic do Račiněvsi ocitla ve správním řízení o zrušení.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce rušením tratí ušetřit finanční prostředky. S tím však nesouhlasí starostové obcí, které na zmíněných úsecích leží.

„Pokud se trať opravdu zruší, bude stát její likvidace daleko více peněz, než by stála údržba a provoz. To nemluvím o sanaci trati nebo následných úpravách terénu,“ říká starosta Budyně nad Ohří Petr Medáček. Ten se bezprostředně po zjištění nových informací spojil se zástupcem Ministerstva dopravy ČR, který podklady k rušení tratí zpracovával, spojil se také se starosty dotčených obcí a hovořil s nimi o možnostech, jak úseky obou tratí zachránit. Medáčkovi se nelíbí, že tratě nebyly nabídnuty jinému zájemci o provozování železniční dopravy a bez zvážení dalších důsledků přistoupilo ministerstvo ke krokům, vedoucích ke zrušení více jak sto let staré dráhy.

SŽDC argumentuje tím, že tratě nejsou využívány k osobní přepravě a také nákladní doprava zde v podstatě neexistuje. S tím ostře nesouhlasí Karel Mikolášek, koordinátor provozu Švestkové dráhy. „Správa železniční dopravní cesty lže o tom, že se na dráze neprovozuje osobní přeprava. Obce tu v sezoně objednávají šest turistických vlaků denně. Navíc třetina cestujících jsou místní lidé, žádní turisté,“ brání se Karel Mikolášek rozhodnutí ministerstva dopravy.

Obce, ležící podél trasy Švestkové dráhy, už navíc projednaly objednávku osobní dopravy na příští rok. „Podali jsme odvolání proti vydání vyhlášky, která oznamuje zahájení správního řízení ve věci zrušení dráhy,“ říká starosta Třebívlic Josef Seifert. Dodal, že obce budou bojovat o zachování alespoň současného stavu železnice. Ještě v létě se přitom zdálo, že Švestkové dráze se blýská na lepší časy. Hovořilo se dokonce o tom, že pokud by její provozovatelé přepravili během turistické sezony 5 000 cestujících, bude se na krajském úřadě jednat o návratu k plnému provozu.

Rána pod pás

Je to rána pod pás obcím, které se na financování provozu podílely,“ říká Mikolášek. Ten navíc upozorňuje na rozpor v celé záležitosti. „Trať by měla být zrušena ke konci letošního roku, na rok 2011 už je ale objednána osobní doprava. Navíc je oficiálně celý úsek pro příští rok sjízdný a schopný veřejné drážní dopravy,“ tvrdí K. Mikolášek.

Představitelé dotčených obcí se obávají rychlého zániku obou tratí v případě, že by se opravdu definitivně rozhodlo o jejich konci. „Kolejnice se tu ztratily, i když tu jezdily vlaky. Rozkradení trati by bylo velmi rychlé,“ říká Josef Seifert, starosta Třebívlic. SŽDC musí nyní zajistit údržbu tratí, i když by zde projel byť jen jediný vlak.

Zajímavostí je, že likvidace trati by přišla na velké peníze. V případě úseku z Libochovic do Račiněvsi by se podle starosty Budyně nad Ohří jednalo o zhruba 126 milionů korun. „Hovoří se o nákladech šesti milionů korun na jeden kilometr úseku trati. Daný úsek je přitom dlouhý jedenadvacet kilometrů,“ říká Petr Medáček.

PŘIPOMEŇTE SI: Dvěma tratím hrozí úplný konec