Rychlostní čtyřproudová silnice R7, kde je třeba dostavět zhruba 60 kilometrů mezi Slaným a Chomutovem, se bude z větší části stavět z peněz Evropské unie.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v minulých dnech zveřejnilo seznam nových úseků silnic v ČR, v jejichž případě počítá s dotacemi z operačního programu doprava. V případě R7 je třeba dostavět 11 úseků, jen u jediného, Spořice – Droužkovice na Chomutovsku, se s penězi z Unie nepočítá. To znamená, že by v nejbližších letech neměl být problém při stavbě rychlostní silnice R7 s nedostatkem peněz.

Například na probíhající stavbu mimoúrovňové křižovatky silnic Praha – Chomutov a Most – Žatec Unie přispěla 194 miliony. Celkově má křižovatka stát přibližně 250 milionů korun. Problémy se ale objevují v přípravě stavby silnice. „Problémy máme hlavně s výkupy pozemků. Vždy se najde pár lidí, kteří smlouvu o smlouvě budoucí podepíší, ale pak se rozhodnou jinak a následují složitá jednání,“ sdělil Deníku Renné Komínek, ředitel ŘSD Chomutov.

Někde stát už přistoupil k vyvlastňování pozemků, tento proces je ale časově zdlouhavý. Jiný problém se vyskytl v Postoloprtech, kde se ŘSD a město dosud nedohodly na náhradě za část hřiště a zázemí pro fotbalisty, místo kterých má nová silnice vést. Potíže v přípravě staveb znamenají, že už ŘSD znovu odsunulo termín dostavby R7 v Ústeckém kraji – tentokrát na rok 2012. A právě úsek u Postoloprt a Chlumčan by měl být hotov jako poslední. Navíc ve středních Čechách by silnice měla být postavena ještě později.

R6 má být až kolem roku 2015

Druhá rychlostní silnice R6 Praha – Karlovy Vary, která protne Podbořansko, se za peníze z Unie stavět pravděpodobně nebude. „Peníze na její stavbu mezi Prahou a Karlovými Vary by měly jít ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ sdělil Roman Kluzák, z tiskového oddělení ŘSD s tím, že nyní jde většina peněz na této silnici do dostavby úseků mezi Karlovými Vary a Chebem a u Prahy.

I tato silnice měla být podle vládního usnesení hotová do konce roku 2010, ale ani v tomto případě nebude tento termín zdaleka dodržen. ŘSD v současné době předpokládá, že by měla být hotová někdy kolem roku 2015. Jako poslední se mají přitom stavět úseky právě na Podbořansku a navazující na Rakovnicku.