„Některé silnice jsou ve strašném stavu, sypou se. Každý milion, který do oprav jde, je dobrý. Ale určitě by to chtělo přidat, některé silnice jsou samá díra," hodnotí stav komunikací v okrese Louny například profesionální řidič Petr Chot.

Ústecký kraj, vlastník silnic II. a III. třídy, letos vyčlenil na opravy v celém kraji opět přes sto milionů korun. K původně plánovaným desítkám milionů před časem přidal dalších sedmnáct. „V letošním roce šlo nebo ještě půjde na opravy silnic sto tři milionů korun," informovala Deník Magdalena Hanáčková, tisková mluvčí Ústeckého kraje. V minulém roce pak kraj investoval do rekonstrukcí 191 milionů, v okrese Louny se opravovalo sedmnáct úseků.

Opravy hlavně na Lounsku

Letos se v okrese Louny dostalo na osm míst. Nový povrch dostaly úseky mezi Černčicemi a Veltěžemi na komunikaci II/239, na stejné silnici se opravovalo také u Slavětína. K opravám právě dochází také na extrémně rozbitém úseku mezi Zeměchy a Louny na silnici II/225 Žatec - Louny, pracovalo se také na průtahu Loun. Nový asfalt je také u Třtěna. Propustek se opravoval před obcí Kozly, pracuje se také na sanaci komunikace III/2501 a sesuvu svahu u Nehasic.

Přesto se řidičům zdá počet oprav malý, přivítali by určitě lepší silnice. „Sto milionů je hodně, ale jak je vidět, tak to nestačí. Silnice jsou hrozné. Ať pomůže třeba stát," myslí si Aleš Heller. „Silnice druhých a třetích tříd jsou naše. Stát dodnes, přestože jsme je od něj dostali ve špatném stavu, nám žádné peníze nedává," reagoval na toto téma už před časem hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček. „Kraj dává na opravy vždy vše, co je v tu chvíli možné," dodala mluvčí kraje.

Ideálně by bylo potřeba osm a půl miliardy

Ústecký kraj si letos nechal zpracovat studii, kolik by potřeboval financí, aby všechny silnice uvedl do perfektního stavu. Číslo je obrovské. „Podle analýzy by silnice v kraji potřebovaly dotaci zhruba osm a půl miliardy korun, tak aby byly všechny opraveny do prvotřídního stavu. A dalších šest set milionů ročně, aby byl tento stav udržen," řekla pro Deník Magdalena Hanáčková.

Jen v okrese Louny by na opravy komunikací II. a III. třídy bylo potřeba zhruba 2,7 miliardy. Přes osm set milionů na silnice II. třídy a kolem 1,8 miliardy na silnice III. třídy. A čeká nás další zima a další poškození už tak děravých silnic, které kraj před lety zdědil ve špatném stavu od státu.

Tak velký objem volných finančních prostředků kraj ale aktuálně nemá, ani se k němu neblíží, každoročně dává do oprav něco kolem sta milionů. Vedení kraje nyní nechalo vypracovat možnosti, jak se k penězům na opravy silnic dostat. Uvažuje se i o velké půjčce, kterou by si kraj na rekonstrukce mohl vzít. „Momentálně se pracuje na studii možností řešení financování oprav a údržby v budoucnu. Variant je více, jednou z nich je i úvěr," uvedla Magdalena Hanáčková, tisková mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje.

V nejhorším stavu je v okrese Louny pravděpodobně silnice mezi Lišany a Postoloprty. „To není silnice pro auta, ale pro tanky. Děr je tam tolik, že už se jim nejde ani vyhnout, auta trpí a je to i hodně nebezpečné," říká Jiří Šimůnek, který tamtudy často jezdí. „Je to děsná silnice. Už tam raději nejezdíme," přidává se i Michaela Hrdinová. Tato komunikace byla v návrhu oprav už několikrát. Bohužel, pokaždé z plánů nakonec vypadla. Naposledy chtěl kraj letos žádat o 440 milionů na opravu úseku od Žatce, přes Postoloprty až k Rané z evropských dotačních fondů. Jenže nebyly dořešené problémy s pozemky pod komunikací, a tak kraj musel žádost stáhnout. „Původně plánovaná akce se prozatím realizovat nebude z důvodu nedořešených majetkových vztahů," zdůvodnila, proč se zatím silnice od Lišan na Postoloprty opravovat nebude, Magdalena Hanáčková, mluvčí kraje. Kdy se dostane i na tuto rozbitou silnici tak zatím není jasné.

Ústecký kraj v okrese Louny spravuje 216 kilometrů silnic druhé třídy a 615 kilometrů komunikací třetí třídy.