Rekordní rok. Tak se dá nazvat letošní rok z pohledu oprav silnic druhých a třetích tříd v okrese Louny. Šlo do nich zhruba 100 milionů korun a na silnicích je to znát. Řada úseků dostala nové povrchy, na některých místech se dokončují rozsáhlé rekonstrukce mostků. Například v Sedčicích a Klůčku na Žatecku nebo Chlumčanech na Lounsku.

Další tak rozsáhlé opravy silnic se už ale čekat nedají, tolik peněz prostě už nebude k dispozici. Vlastník silnici druhých a třetích tříd v okrese Louny, Ústecký kraj, totiž letos dostal poprvé od státu na rekonstrukce peníze, a to 330 milionů korun, dalších 120 milionů korun přidá samospráva z vlastního rozpočtu. Další stovky milionů poskytla Evropská unie. Z toho přes sto milionů korun šlo do okresu Louny, kde byly silnice v nejhorším stavu. Spolu s okresy Litoměřice a Ústí nad Labem.

V příštím roce už ale kraj s penězi od státu na opravy silnic počítat nemůže. Ústecký kraj chtěl opravy řešit velkým úvěrem, to ale krajští zastupitelé v minulých dnech neschválili – neschválili přípravu projektu, který měl v následujících třiceti letech zajistit rekonstrukci a údržbu silnic. Tu chtěl kraj zaplatit z výnosů dluhopisů za 9,5 miliardy korun, které měl podle původního návrhu vydat.

Třicet procent silnic nevyhovuje

Podle Strategie financování rozvoje a údržby silnic Ústeckého kraje, kterou zastupitelstvo odmítlo, nevyhovuje 30 procent silnic druhé a třetí třídy. Dalších 14 procent je v havarijním stavu. Nejhůře jsou na tom silnice v okrese Litoměřice, Louny a Ústí nad Labem. Naopak nejlépe se řidičům jezdí na Chomutovsku.
Náklady na opravy silnic spočítali odborníci na 4 až 30 miliard korun. Záleží, zda by do nich byly zahrnuty i silnice třetí třídy, mosty, propusti, zdi a svahy. Tolik peněz ale kraj ve svém rozpočtu nemá, proto ekonomové připravili financování prostřednictvím třicetiletého dluhopisového programu. V plánu bylo také maximální využívání dotací.

„Ústecký kraj bude tak dál vydávat prostředky na opravu havarijních úseků, nikoliv na preventivní údržbu," podotkl krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek po zamítnutí plánu zastupiteli. Zastupitelé se v debatě shodli, že je nutné investovat do silnic. Lišili se však v názorech, jakým způsobem.

Ústecký kraj má letos na opravu silnic druhé a třetí třídy nejvíce peněz ve své historii. Od státu dostal 330 milionů korun. Další finance přidal kraj ze svého a úřad ROP Severozápad schválil na tři projekty dotaci 311 milionů korun. V rámci jednoho z nich se například v Hřivicích na Lounsku staví kruhový objezd. V Ústeckém kraji se tak celkem opraví desítky silnic za 761 milionů korun.