Mluví se o její rekonstrukci už tři roky. Výběrové řízení na ni běží již od roku 2009. Stamiliony jsou připravené, pomůže Evropská unie. Přesto se stále silnice Podbořany – Kadaň neopravuje.

Jestli se začne ještě letos, se má rozhodnout do konce srpna. „Termín zahájení se neustále mění a odkládá. O tom, že rekonstrukce začne, kraj mluvil už před třemi roky. Mrzí nás to, odsouvání nám způsobuje další problémy,“ mrzí starostu Podbořan Radka Reindla, že rekonstrukce důležité spojnice mezi Kadaní a Podbořany ještě neběží.

Nespokojení jsou i další lidé a obce na Podbořansku. „Kvůli špatné statice byl pro nákladní dopravu loni uzavřen mostek v Podbořanech a kamiony to teď často objíždějí přes nás,“ řekl František Kuna, krásnodvorský starosta. A kde je problém, když peníze výjimečně jsou? V protahujícím se výběrovém řízení. Běží už od roku 2009, jedna z vyřazených firem si ale stěžovala u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a ten zatím nerozhodl.

Rozhodnutí do 31. srpna

„Správní řízení se nachází ve fázi před vydáním rozhodnutí. Vydání rozhodnutí předpokládáme do 31. srpna 2010,“ informovala Deník Edita Štarhová, ředitelka odboru veřejných zakázek ÚOHS. Firma si stěžuje na neprůhlednost losování, které mělo určit, které ze stavebních společností se budou moci zúčastnit užšího výběru dodavatele. „Firma napadá netransparentnost losování, podle jejich názoru nebyla umožněna kontrola nad tím, že výběr je prováděn náhodně,“ pokračovala Štarhová.

Jaká firma si stěžuje se Deníku zjistit nepodařilo, až do uzavření šetření to nesmí ÚOHS prozradit. Ústecký kraj se brání, k pochybení prý nedošlo. Losování bylo údajně v pořádku. Náhodný výběr firem, které mohou podat nabídku, je podle vedení kraje běžné, volba druhu zadávacího řízení je na zadavateli a zákon o veřejných zakázkách to umožňuje. Proč ale vlastně kraj nenechal podat nabídky všechny firmy? Mezi nevylosovanými mohla být přece ta nejlevnější. Podle krajského úřadu je to kvůli časové náročnosti hodnocení nabídek, výběr zhotovitele by trval dlouho. „Dáváme přednost užšímu řízení, protože při podání dvaceti až třiceti nabídek, což odpovídá počtům podávaných žádostí, by otevírání obálek a následné posouzení nabídek trvalo několik hodin nebo i dní. Užší řízení časovou náročnost snižuje,“ vysvětlila Magdalena Hanáčková, tisková mluvčí Ústeckého kraje. Práce už měly dávno začít

Kraj chtěl silnici Podbořany – Kadaň začít rekonstruovat už v první polovině letošního roku. To už určitě nestihne, pozastavené výběrové řízení komplikuje i možný začátek do konce roku 2010. „Zahájení prací v letošním roce je vážně ohroženo, protože zatím nelze dokončit výběr zhotovitele,“ připustila Hanáčková.

V případě zamítnutí stížnosti bude moci kraj pokračovat ve výběru stavební firmy, pokud ÚOHS uzná námitky, bude se soutěž opakovat. Hrozí tedy další průtahy. „Akce bude zahájena neprodleně po dokončení výběru zhotovitele. Věříme, že práce v úseku Kadaň – Podbořany – Očihov bude možné zahájit nejpozději začátkem roku 2011,“ dodala Hanáčková.

V Podbořanech se přestaví křižovatky

Rekonstrukce úseku Kadaň – Podbořany – Očihov má stát přes 500 milionů korun, hlavně bude financována z evropských fondů. Oprava 29 kilometrů má být první etapou, další, silnice až do Petrohradu, má následovat v příštích letech. Součástí rekonstrukce bude i několik mostů a dva kruhové objezdy. Jeden z nich vyroste v Podbořanech na křížení ulic Dukelské a Revoluční.

Na nejfrekventovanější křižovatce se často tvoří kolony, radnice by ráda dopravní situaci zklidnila.

ŽATECKÝ A LOUNSKÝ DENÍK JE NA FACEBOOKU! STAŇTE SE FANOUŠKEM!