„To není silnice pro auta, ale pro tanky. Děr je tam tolik, že už se jim ani nejde vyhnout, auta trpí a je to i hodně nebezpečné. To není silnice, ale tankodrom," říká o asi nejrozbitější silnici v okrese Louny, o úseku mezi Postoloprty a Lišany, Jiří Šimůnek, který tam často jezdí. „Děsná silnice. Dříve jsme tam jezdili na Žatec, ale už nejezdíme. Nedá se to," přidává hodnocení stejné silnice Michaela Hrdinová z Postoloprt.

Díra vedle díry, někdy hluboké i široké desítky centimetrů, stovky nebo spíše tisíce hrbolů, kterým se nedá vyhnout, záplata střídá záplatu, dva obrovské a nebezpečné „skoky". Takový je současný stav části silnice III/2501 mezi Lišany a Postoloprty. Letos se má konečně změnit, z tankodromu se má stát opět normální silnice.

Řidiči řadu let volali po rychlé opravě, dosud ale bezvýsledně. Rekonstrukce byla už několikrát v plánu, z papíru do realizace se ale nedostala a odkládala se a odkládala. Aktuálně ale z vedení Ústeckého kraje, který silnici spravuje, přišla dobrá zpráva pro šoféry. „Letos se bude opravovat," slibuje kraj. Už je schváleno i to nejdůležitější peníze.

Opraví se devět set metrů lesíkem

Opravovat se má nejrozbitější část silnice mezi Lišany a Postoloprty, tedy od začátku lesíku ve směru od Lišan až k zahrádkám u Postoloprt, sanovat se má i svah pod vozovkou. „Předpokládané náklady na rekonstrukci jsou 6,6 milionu korun, částka bude hrazena z rozpočtu Ústeckého kraje. Realizace stavebních úprav poškozené vozovky proběhne letos, jedná se o úsek procházející lesem mezi odbočkami na obec Levonice. Pracovní délka úseku je devět set metrů," předala pozitivní zprávu Lucie Dosedělová, tisková mluvčí Ústecké kraje.

Řidiči rekonstrukci vítají. Těší je, že si přestanou ničit auta, cesta bude pohodlnější a bezpečnější. „Konečně. Je to skvělá zpráva," říká za všechny Jiří Šimůnek.

V plánech silničářů přitom byl rozbitý úsek mezi Lišany a Postoloprty už několikrát, od roku 2012 pravidelně, vždy ale nakonec vypadl ze seznamu oprav. Letos už se ale má určitě rekonstruovat. Loni chtěl kraj žádat o dotaci na opravu třiceti kilometrů silnic od Žatce až po Ranou za 440 milionů, jejíž součástí měl být také tankodrom u Postoloprt, nakonec ale musel žádost stáhnout kvůli nedořešeným majetkovým vztahům u pozemků.

Pojistkou, že oprava nejzničenější části silnice III/2501 by už z plánu neměla zmizet, jsou schválené peníze na akci, také pozemky jsou v části u Lišan vyřešené. Zazáplatovat by ale potřebovaly i některé další úseky komunikace, například přímo u výjezdu z Lišan. Je zatím otázkou, kdy se na tyto další části dostane. Nutno je dodat, že tyto úseky nejsou ani zdaleka tolik problematické, jako úsek v lesíku před zahrádkami u Postoloprt.

Opravy můžeme očekávat i na dalších místech

Opravovat se určitě letos bude i na dalších místech okresu Louny. Do regionu půjde téměř devadesát milionů.

 V roce 2015 posílá Ústecký kraj do záplatování komunikací II. a III. třídy, které spravuje, rekordní částku, pomůže stát. Každoročně kraj dává na oprav kolem sta milionů korun, v roce 2015 to bude přes čtyři sta milionů. Ke sto milionům od kraje totiž přibudou peníze ze státní kasy. „Díky přislíbeným prostředkům ve výši 330 milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury hodlá Ústecký kraj realizovat opravy silnic v celkové hodnotě zhruba 430 milionů korun. Pro okres Louny je v návrhu počítáno s částkou kolem 87 milionů korun," uvedla pro Deník tisková mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.

Loni kraj opravoval v okrese Louny osm úseků. Nový povrch dostaly úseky mezi Černčicemi a Veltěžemi na komunikaci II/239, na stejné silnici se opravovalo také u Slavětína. K opravám docházelo také na extrémně rozbitém úseku mezi Zeměchy a Louny na silnici II/225 Žatec Louny, pracovalo se také na průtahu Loun. Nový asfalt je také u Třtěna. Propustek se opravoval před obcí Kozly, pracovalo se také na sanaci komunikace III/2501 a sesuvu svahu u Nehasic.

Rekordní suma na opravy

Přesto se řidičům zdálo, že by se opravovat mělo více, mnoho děr na silnicích loni zůstalo. Letos by se tedy mělo opravovat čtyřikrát více, alespoň co se týká objemu peněz. Ani 430 milionů ale určitě nebude stačit. Přiznává to i kraj, silnice na severu Čech totiž rozhodně nejsou v dobrém stavu. Vedení Ústeckého kraje proto zvažuje, jak do budoucna rozsáhlé rekonstrukce platit.

Ústecký kraj si nechal zpracovat studii, kolik by potřeboval financí, aby všechny silnice uvedl do perfektního stavu. Číslo je obrovské. Podle analýzy by silnice v kraji potřebovaly dotaci zhruba osm a půl miliardy korun, tak aby byly všechny opraveny do prvotřídního stavu. A dalších šest set milionů ročně, aby byl tento stav udržen. Jen v okrese Louny by na opravy komunikací II. a III. třídy bylo potřeba zhruba 2,7 miliardy. Přes osm set milionů na silnice II. třídy a kolem 1,8 miliardy na silnice III. třídy.

Miliardy na obnovu kraj nemá

Tak velký objem volných finančních prostředků kraj ale aktuálně nemá. Uvažuje se o průběžném financování, spolufinancování ze soukromých zdrojů, ale i o velkém úvěru, který by si kraj vzal na rekonstrukce. Rozhodovat, jak bude kraj nadále postupovat při financování oprav, by se mělo v průběhu letošního roku. Ústecký kraj v okrese Louny spravuje celkem 216 kilometrů silnic druhé třídy a 615 kilometrů komunikací třetí třídy.