Maximálně 110 kilometrů v hodině budou moci jezdit řidiči ze Žatecka a Lounska, kteří při cestě do metropole pojedou po silnici R7 Praha - Chomutov. Konkrétně po čtyřproudovém úseku mezi Prahou a Slaným. Naopak řidiči z Podbořanska jedoucí po karlovarské R6 mezi Prahou a Novým Strašecím budou moci „frčet" i nadále 130.

Alespoň s tím počítá dokument ministerstva dopravy Nové pojetí dálniční sítě, který v minulých dnech schválila vláda. Změny bude ještě posuzovat Sněmovna Parlamentu ČR, platit by mohly začít v příštím roce. Materiál počítá s tím, že některé současné české rychlostní silnice se přesunou do kategorie dálnic s maximální rychlostí 130 kilometrů v hodině. To je příklad karlovarské R6.

Některé méně kvalitní rychlostní silnice ale v této kategorii zůstanou. Maximální rychlost na nich bude snížena na 110 kilometrů v hodině. To je příklad chomutovské R7. Do této kategorie se navíc přesunou některé dnešní silnice první třídy, které byly postaveny ve čtyřech pruzích. Například úsek mezi Bílinou a Mostem či čtyřpruh z Chomutova na krušnohorský Křímov u německých hranic. I po nich se nově bude moci jezdit až 110 kilometrů v hodině.

Jde o úsporu peněz za výstavbu

Ministerstvo dopravy si od změny slibuje mimo jiné úsporu peněz na výstavbu, protože stavba rychlostních silnic s dálničními parametry se podle současného pojetí nejeví jako ekonomicky efektivní. Počítá proto se zmírněním parametrů pro budování rychlostních silnic, což si ale vyžádá snížení rychlosti na 110 km/h. Rychlostní silnice v novém pojetí totiž nebudou tak velkoryse pojaté jako dosud. Mají více kopírovat terén, zkrátí se tím třeba mosty, zmenší se zářezy nebo násypy, zaberou méně prostoru, a tím se výrazně sníží jejich investiční náročnost.

Plánované dálnice pak bude možné stavět v polovičním profilu nebo se třemi pruhy s možným rozšířením na plný profil v případě nárůstu intenzity dopravy. To je případ karlovarské R6 na Podbořansku, kde je jednou ze zvažovaných možností ta, že by se tam silnice postavila jen ve třech pruzích. Dva v každém směru a třetí by se průběžně střídal.