Nový, čtyři kilometry dlouhý úsek silnice R6 Praha - Karlovy Vary mezi Lubencem a Bošovem na Podbořansku začal včera odpoledne, v úterý 11. listopadu, sloužit řidičům. Jeho stavba vyšla na 1,6 miliardy korun bez daně a trvala 25 měsíců. Je prvním z 12 úseků mezi Novým Strašecím ve středních Čechách a Karlovými Vary, které se v rámci rychlostní čtyřproudové silnice R6 plánují.

Nový úsek silnice mezi Lubencem a Bošovem řidičům cestu mezi Prahou a Karlovými Vary příliš nezkrátí ani neurychlí, neboť nahradil vcelku bezproblémovou komunikaci, která se v místě před stavbou nacházela. Zlepšení by se měli řidiči dočkat až s dalšími úseky. V příštím roce by se mohly začít stavět hned tři, zaznělo na včerejším slavnostním zprovoznění silnice na hranici Ústeckého a Karlovarského kraje.

„Silnice R6 je klíčovou prioritou české vlády. Je potřebná pro celou republiku a čtyři kraje, které protíná. Věřím, že se nám podaří urychlit přípravu a v příštím roce zahájit výstavbu dalších tří úseků," řekl Bohuslav Sobotka, předseda české vlády, při slavnostním aktu u Bošova.

Stavba silnice tři roky stála

„V roce 2010 se výstavba úseku Lubenec Bošov na tři roky zastavila. A s tím se zastavila i příprava dalších staveb. Dnes nemáme problém s penězi jako dřív, dnes máme problém s tím, že nejsou stavby silnic připravené," sdělil ministr dopravy Dan Ťok, který byl na slavnostním zprovoznění prvního úseku rychlostní silnice na Podbořansku rovněž přítomen.

Mapka ukazuje, kde nová silnice vede. Po rychlejší dostavbě silnice R6 volají zástupci krajů i obcí na trase. „Pro nás je důležitý každý metr silnice R6. Budu se těšit na příští rok a další slavnostní zahájení staveb na této silnici," řekl hejtman Karlovarského kraje Martin Havel. „Jsme rádi, že se úsek otvírá a že další zimu neprožijeme na libkovickém kopci. Každý z místních ví, jaké tady mívali řidiči občas v zimě problémy. Věřím, že se v příštím roce znovu sejdeme a zahájíme pro nás tolik důležitou stavbu obchvatu Lubence," sdělil Jiří Chaloupecký, starosta Lubence.

„Chtěl bych poděkovat místním za to, že museli stavbu silnice snést. Bylo potřeba převézt 700 tisíc kubíků materiálu, což znamená jízdu 78 tisíc naložených nákladních tater," vypočetl Jan Kroupa, generální ředitel Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD).

Většinu nákladů uhradí Unie

Výstavbou silnice trpěli hlavně obyvatelé Libkovic a Bošova, přes které jezdila stavební technika, ale také vedla přes rok trvající objížďka.

„Silnice Lubenec Bošov stála 1,648 miliardy korun bez daně. Platila se z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, 85 procent uznatelných nákladů, tedy 1,4 miliardy, by měla uhradit Evropská unie prostřednictvím Operačního programu Doprava," připomenul Zbyněk Hořelica, generální ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury.

Obchvat Lubence v příštím roce

„V rozpočtu na příští rok počítáme s přípravou i realizací dalších tří úseků na silnici R6," dodal.

Stát chce s využitím dotací ze zmíněného Operačního programu Doprava v příštím roce začít stavět na rychlostní silnici R6 Praha Karlovy Vary tři úseky. Jedním z nich je čtyřkilometrový obchvat Lubence, který přímo naváže na otevřenou silnici Lubenec Bošov. Povede severně od městečka, odvede z něj tranzitní dopravu.

Rovněž další připravovaný úsek, obchvat Řevničova ve středních Čechách, přinese jeho obyvatelům úlevu od dopravy. Součástí obchvatu Řevničova má být i obchvat sousedních Krušovic. Třetí připravovanou stavbou je navazující úsek Nové Strašecí Řevničov. Po dokončení zmíněných dvou úseků u Řevničova by se současná rychlostní silnice R6 od Prahy prodloužila o zhruba deset kilometrů a řidičům by přinesla výrazné urychlení cesty.

Není ale úplně jisté, zda se zmíněné úseky začnou v příštím roce stavět. „Problém je s legislativou. Všechny tři úseky získaly tzv. povolení EIA, tedy posouzení vlivu na životní prostředí, ještě před vstupem České republiky do Evropské unie. Nyní řešíme, zda tato povolení platí i v souladu s novou legislativou, abychom na jejich stavbu mohli získat dotace z Evropské unie. Vše by se mělo vyřešit do konce roku," vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok. Pokud by se stavby musely znovu posuzovat v rámci tzv. EIA, příprava by se vrátila o několik let zpět. „Věřím, že se to povede vyřešit a že stavět brzy začneme," dodal ministr.

Zásadní je výkup pozemků

Otázkou také je, kdy se dokončí výkupy pozemků, přes které má nová silnice R6 vést. „Věřím, že v tom nebude nějaký zásadní problém a že se nám během příštího roku podaří všechny pozemky vykoupit," řekl Jan Kroupa, generální ředitel ŘSD.

Rychlostní silnice R6 je nyní hotová mezi Prahou a Novým Strašecím a také mezi Karlovými Vary a Chebem. Zbývá dokončit zhruba 80 kilometrů. Po stavbě Lubenec Bošov mají přijít na řadu obchvat Lubence, obchvat Řevničova a úsek Nové Strašecí Řevničov. V letech 2020 až 2025 mají následovat obchvaty Hořesedel a Hořoviček na Rakovnicku.

Kdy se budou stavět další úseky, je nejasné. ŘSD to v současné době odhaduje až na léta kolem roku 2030.