Budoucnost významné části České republiky je v sázce. Pokud nebude dostavěna klíčová silnice R7, už tak špatná situace v nezaměstnanosti, sociální oblasti, v kvalitě životního prostředí a dalších ohledech se může ještě více zhoršovat, místo aby se postupně zlepšovala. Tak by se dal ve stručnosti shrnout dopis, který v úterý 27. listopadu v Lounech podepsali starostové a primátoři pěti měst na trase této komunikace. Dokument poputuje do Sněmovny, na úřad vlády a do Senátu.

K dokumentu připojili svůj podpis starosta Loun Radovan Šabata, starostka Žatce Zdeňka Hamousová, starosta Postoloprt Václav Ibl, starosta Slaného Ivo Rubík a primátor Chomutova Jan Mareš. Na setkání kvůli jinému programu nedorazil jen zástupce Mostu, který ale slíbil svůj podpis připojit ještě týž den.

V dopise představitelé měst požadují ponechání dostavby silnice R7 mezi prioritami - tedy neprodlené dobudování čtyř pruhů po celé její délce z Prahy do Chomutova. Obvyklý problém s nedostatkem peněz navrhují řešit primárně ze zdrojů Evropské unie. „Jde o životně důležitou stavbu pro obyvatele velké části této země, jde o jejich budoucnost," shodli se. Text dále kromě jiného zmiňuje hrozivou bilanci těžkých a smrtelných nehod na trase. Na ní se může velkou měrou podílet fakt, že komunikace má v některých částech už čtyři pruhy, na dalších dosud pouze dva. „To vůbec nepřispívá k plynulosti silniční dopravy a bezpečnosti!" upozornil primátor Chomutova Jan Mareš. Zástupci měst se dále shodli, že dostavba komunikace je důležitá také z mezinárodního hlediska - zejména s ohledem na obchod s Německem.

Slaný, Postoloprty, Žatec…

„Slaný je přetížen kamiony. Lidé musejí při přecházení v nepřetržitém proudu vozidel často riskovat. Negativní vlivy na bezpečnost, zdraví lidí i životní prostředí jsou neoddiskutovatelné. Představitelé státu by se tím měli zabývat," řekl mj. Ivo Rubík. Zmínil i obdobný problém, který má toto město na další klíčové komunikaci I/16. „Každý den se ve městě tvoří tříkilometrové zácpy, a to vlivem zejména tranzitní dopravy. To kromě jiného také poškozuje infrastrukturu," dodal.

Na rozšíření silnice I/7 kolem města už řadu let čekají také v Postoloprtech. Tam intenzivně jednají s Ředitelstvím silnic a dálnic a připravili už změnu územního plánu tak, aby se mohly plánované dva pruhy dobudovat. „Tento plán budeme schvalovat na přelomu roku. Uděláme vše pro to, aby naše vstřícnost byla maximální," uvedl tamní starosta Václav Ibl. Právě u Postoloprt se v minulosti odehrála již celá řada vážných nehod, mnohdy smrtelných. A to často na výjezdech na současnou silnici I/7 i naopak sjezdech směrem do města. Tyto části nejsou dobře vyřešeny a představují velké riziko. I to by měla dostavba dalších pruhů vyřešit.

Zdeňka Hamousová, starostka Žatce, vyzdvihla především nutnost dostupnosti pracovních příležitostí. „Stále více lidí přichází o práci, stačí se podívat jen na uzavření továrny Panasonic v zóně Triangle," připomněla. „Silnice R7 je sice infrastrukturou, ale je třeba ji chápat jako občanskou vybavenost," uvedla s tím, že dopravní dostupnost je životně důležitá pro možnost pracovního uplatnění, ale že lidé se potřebují nějak dostávat také za zábavou a dalšími službami.

V úterý podepsaný dokument má být pouze prvním krokem společné snahy. „Budeme vyvíjet další tlak a snažit se dále o této záležitosti jednat," řekl za představitele měst Radovan Šabata. „Oblast na severu Čech byla zásadním zdrojem nerostného bohatství. Revitalizace regionu ale už nepřišla," dodal.

Připomeňte si: 
Pětice radnic včetně Žatce i Loun žádá rychle dostavět R7
Dostavba R7 se nechystá, napsali do Loun z ministerstva dopravy