Příprava dostavby silnice R7 by měla pokračovat. Tak by se dala shrnout slova ministra dopravy Zbyňka Stanjury, který v úterý 16. dubna navštívil Louny. Uskutečnilo se tam jednání právě o této důležité komunikaci. Představitelé měst na její trase se snaží vyvíjet tlak na to, aby byla zachována mezi prioritami a došlo k její dostavbě ve čtyřpruhové variantě v celé délce.

Důležitý tah z Prahy na Chomutov je zatím ve čtyřpruhové variantě dostavěn jen zčásti. Na dalších úsecích, například tragickými nehodami nechvalně proslulém obchvatu Loun, jsou dosud pruhy jen dva. Důvod jsou jako obvykle chybějící finance.

Před časem ministerstvo dopravy přišlo s plánem dostavět pouze třetí, takzvaně předjížděcí pruh. To by celou stavbu značně zlevnilo a tím i posunulo k realizaci. To však představitelé měst podél komunikace odmítli. „Úseky vedené ve dvou nebo třech pruzích jsou velkým bezpečnostním rizikem při předjíždění, což činí z této komunikace právě jednu z nejnebezpečnějších. Ne nadarmo se jí přezdívá silnice smrti," uvedl primátor Chomutova Jan Mareš. Od třípruhé varianty tedy stát nakonec ustoupil.

Otázka priorit

Na setkání v Lounech o situaci diskutoval ministr dopravy Zbyněk Stanjura. „Komunikací v ústeckém regionu je hodně, musíme si říci, zda je prioritou dálnice D8 nebo rychlostní silnice R7. Pokud ponecháme dostavbu rychlostní silnice R7 pouze na odborném posouzení, bude to ještě na dlouhou dobu, neboť její přetíženost s ohledem na komunikace v jiných regionech není tak veliká. Neposuzuje se pouze intenzita dopravy, ale souvisí to také s počtem obyvatel v dané oblasti a zohledňují se další kritéria," řekl ministr s tím, že pokud se zastaví příprava, realizace se prodlouží o roky. „Ve vedení resortu jsem teprve čtyři měsíce, chci se zaměřit na přípravu stavby, aby v budoucnu byla realizována," dodal.

Starostové a primátoři Mostu, Chomutova, Slaného, Žatce, Loun a Postoloprt podepsali na podzim loňského roku výzvu k urychlené dostavbě R7. Putovala na úřad vlády i do obou komor Parlamentu ČR. Záhy se k iniciativě připojili i zástupci Ústeckého a Středočeského kraje a například senátoři Václav Homolka a Marcel Chládek.

Nedostatečné spojení regionu s hlavním městem a pražským letištěm může být jedním z důvodů, proč se sem investoři, přinášející lidem práci, právě nehrnou. Například do velkých průmyslových zón Triangle na Žatecku a Joseph na Mostecku. „Sice nejsme přímo na trase R7, ale je to důležitá tepna i pro nás. Máme u ní totiž zónu Joseph, která tím stavem trpí. Potenciální investoři jsou často zklamaní, že dopravní napojení není takové, jaké jsme slibovali," řekl již dříve Vlastimil Vozka, primátor Mostu. Komplikace pociťují také místní firmy či obyvatelé, kteří musejí za prací dojíždět.