Začátek výstavby čtyřproudové silnice R7 mezi Žateckem a Chomutovem nabírá zpoždění.

Stavba byla sice slavnostně zahájena v dubnu letošního roku, ani po půl roce se ale stavět nezačalo. Dosud totiž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemá pravomocné stavební povolení.

Problém se týká devět a půl kilometru dlouhého úseku mezi křižovatkou se silnicí I/27 Žatec – Most a Droužkovicemi. Druhá část silnice R7, navazující šestikilometrový úsek mezi Droužkovicemi a Novými Spořicemi v Chomutově se oproti tomu už staví.

Oba úseky čtyřproudové silnice R7 měly být dokončeny počátkem roku 2013; zda se to stihne, je ale nejisté. „V současné době to nedokážu říct, nevím, jak se bude problém kolem stavebního povolení vyvíjet,“ sdělil Deníku Renné Komínek, ředitel ŘSD Chomutov.

V čem je potíž? Společnost Robin Oil, která má u silnice Praha – Chomutov nedaleko křižovatky se silnicí Žatec – Most benzínovou pumpu, se odvolala proti vydanému stavebnímu povolení. Zároveň podala k Městskému soudu v Praze žalobu na ministerstvo dopravy, ve které požaduje, aby stavební povolení bylo zrušeno.

Robin Oil: ministerstvo dopravy jednalo protiprávně

Společnosti Robin Oil vadí, že nebyla ve správním řízení ke stavebnímu povolení přizvána jako jeho účastník, ačkoliv její pozemky sousedí s pozemky, na kterých má rychlostní silnice vyrůst, argumentuje. „V důsledku protiprávního jednání správního orgánu, v tomto případě ministerstva dopravy, došlo k porušení našich práv. Tím, že Robin Oil nebyl přizván jako účastník ke správnímu řízení, nemohl podat své námitky,“ vyplývá ze žaloby. Zároveň s tím se společnost Robin Oil odvolala proti stavebnímu povolení, které v září vydal Krajský úřad Ústeckého kraje.

Čerpací stanice společnosti Robin Oil po dostavbě R7 přijde o přímé napojení na hlavní silnici Praha – Chomutov, řidiči k ní budou moci sjet jen z doprovodné komunikace druhé třídy, jež povede souběžně s novým čtyřpruhem. Dokud ŘSD stavební povolení nezíská, stavět se nezačne. Kdy to bude, nedokáže dnes nikdo říct.

Peníze výjimečně jsou

Stavbu rychlostní silnice R7 mezi Žateckem a Chomutovem přitom jako jednu z mála v regionu neohrožuje nedostatek peněz. Výstavba zhruba patnáctikilometrového úseku silnice R7 má stát přibližně pět miliard korun, většinu nákladů z této vysoké částky uhradí fondy Evropské unie. S financováním stavby počítá i návrh Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok, nehrozí jí tak zastavení jako třeba jinému úseku na R7 mezi Bitozevsí a Postoloprty. Ten se měl začít stavět letos na podzim, kvůli nedostatku peněz se ale ocitl na „černém“ seznamu staveb ministra dopravy Víta Bárty, které se zastavují. Peníze na tento úsek nebudou ani v příštím roce.

Problém s přípravou stavby rychlostní silnice v okrese Louny měl i jiný majitel čerpacích stanic – KM Prona. Společnost se odvolala proti vydanému územnímu rozhodnutí ke stavbě silnice R6 Praha – Karlovy Vary v úseku jesenická křižovatka – Lubenec na Podbořansku.

Kvůli výstavbě doprovodné silnice má být benzínová pumpa společnosti KM Prona u jesenické křižovatky zbourána.

Platnost vyjádření pro uvedené územní rozhodnutí nakonec ale vypršela, ŘSD tak musí usilovat o nové. Stát ale stejně s výstavbou tohoto úseku silnice R6 v nejbližších letech nepočítá.