Přínos tabletů ve výuce je potvrzen výzkumem. Žáky výuka s tablety baví, je zajímavá a naučili se řadě nových dovedností. Pozitivně se o používání tabletů v hodinách vyjádřila také většina učitelů. U žáků zaznamenali vyšší motivaci, aktivitu, samostatnost a také to, že se do výuky zapojili i ti slabší.

Výzkumné šetření probíhalo v průběhu tohoto školního roku na 12 školách v celé České republice zapojených do projektu Škola dotykem. Mezi nimi jsou i ZŠ Školní v Lounech z Ústeckého kraje a ZŠ s rozšířenou výukou jazyků Husova v Liberci za Liberecký kraj. Výsledky byly prezentovány na závěrečné odborné konferenci v úterý 9. června v Praze.

Připomeňte si: Místo obvyklého psaní tužkou se ve škole ťuká do tabletů

Závěrečného výzkumného šetření se zúčastnilo 29 žáků prvního stupně, 273 žáků druhého stupně a studentů gymnázií a 67 učitelů. V rámci sběru dat děti i učitelé odpovídali na otázky rozdělené do několika částí, výzkumníci uskutečnili v každé škole také osobní rozhovory s 10 vybranými žáky a učiteli zapojenými do projektu a analyzovali modelové hodiny.

Žáci s tablety v nové třídě„V terénu jsme se znovu přesvědčili, že tyto nové technologie mají obrovský potenciál. Žáci je uvítali s velkým nadšením, někteří byli překvapeni, že se s tablety mohou učit a ne jen si hrát. Výuka děti baví, stejně jako většinu učitelů, přesto, že ty stojí příprava na hodiny více času," uvedli Radomír Masaryk, psycholog a vedoucí výzkumu, a Aleš Neusar, výzkumník.

Z výsledků výzkumu mimo jiné vyplývá, že hodiny v digitální třídě baví 97 procent žáků prvního stupně a 93 procent uvedlo, že se pomocí tabletů naučilo novým dovednostem. Až 81 procentům žáků druhého stupně připadaly hodiny zajímavé a stejné procento dotázaných nesouhlasí s tvrzením, že jsou hodiny v digitální třídě obtížné. Celkově chce 85 procent dětí ve výuce s tablety pokračovat, většina by navíc chtěla převést učebnice do elektronické podoby, používat tablety ve škole ve více hodinách a nosit si je domů.

Učitelé uvedli, že v průběhu trvání projektu došlo u žáků ke zvýšení motivace, aktivity, samostatnosti a do výuky se zapojily i slabší děti. Výzkum dále ukazuje, že tablet výrazně napomáhá inkluzi žáků ať už se speciálními vzdělávacími potřebami, problémovým chováním, poruchami pozornosti. Rozšiřuje také možnosti individualizované výuky nadaných žáků.

Časově náročnější příprava pro učitele

Zároveň se ale učitelé také shodli na tom, že příprava na vyučování pro ně byla z počátku časově náročnější. „Po celém jednom školním roce užívání tabletů musím říci, že se z něj stala stejně samozřejmá pomůcka ve výuce jako tužka, sešit, učebnice. Určitě se změnil i způsob výuky a s ním i příprava na vyučování musí být detailnější, propracovanější, žáci v hodině pracují mnohem efektivněji. Aplikace, připravené testy s okamžitými výsledky, vytvořené prezentace dělají výuku daleko intenzivnější a zároveň pohodovější," konstatovala Lenka Cvešprová, učitelka ZŠ Louny a dodala: „Ověřili jsme si to jak v hodinách českého jazyka, fyziky, finanční gramotnosti, chemie a tak nakonec i v přírodopise. Myslím si, že je nezbytné, aby děti dokázaly správně ovládat a využívat moderní technologie."

Konference Škola dotykem živě

Celkové výsledky výzkumu a zkušenosti z projektu Škola dotykem byly prezentovány na odborné konferenci Škola dotakem živě, která se uskutečnila v úterý 9. června v Praze a završila první rok tohoto projektu.

„Učitelé všech 12 škol zapojených do projektu Škola dotykem odváděli po celý školní rok výbornou práci. Vyučovali s pomocí nejmodernějších technologií, tvořili vzdělávací materiály a společně se žáky zjistili, že tablet není pouze hračka. Udělali důležitý krok k tomu, aby se jejich škola stala moderní školou 21. století. S celým týmem neziskové organizace EDUkační LABoratoř se těšíme na nový školní rok a objevování dalších možností využití digitálních technologií ve výuce," řekl Michal Orság, ředitel neziskové organizace EDUkační LABoratoř.

Projekt realizuje nezisková organizace EDUkační LABoratoř s podporou společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. Záštitu nad projektem převzalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

O projektu Škola dotykemŠkola dotykem je výzkumný projekt, do kterého je v České republice zapojeno 12 škol. Jeho realizátorem je nezisková organizace EDUkační LABoratoř s podporou Samsung Electronics Czech and Slovak. Vybraným školám daly k dispozici celkem 350 tabletů, 12 interaktivních obrazovek a další potřebné technologické i softwarové vybavení. Projekt Škola dotykem získal záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Více na www.skoladotykem.cz.

O neziskové organizaci EDUkační LABoratoř
EDUkační LABoratoř je nezisková organizace, jejímž posláním je podpora a rozvoj moderních forem výuky ve školách. Jejím hlavním cílem je zvýšit popularitu využívání moderních vzdělávacích technologií na školách a ukázat jejich přínos a význam pro modernizaci školství. Přináší také učitelům možnost získat praktické dovednosti absolvováním školení a vyzkoušet si práci s nejmodernějšími vzdělávacími technologiemi. Více na www.edulabcr.cz.

O společnosti Samsung Electronics Co., Ltd.
Samsung Electronics Co., Ltd., inspiruje svět a utváří budoucnost pomocí převratných idejí a technologií. Nově definuje svět televizorů, smartphonů, nositelných zařízení, tabletů, fotoaparátů, domácích spotřebičů, tiskáren, lékařského vybavení, síťových systémů, polovodičů a LED řešení. Vede také v oblasti Internetu věcí prostřednictvím, mimo jiné, iniciativ Smart Home a Digital Health. Samsung Electronics Co., Ltd., zaměstnává 307 000 lidí v 84 zemích s ročním obratem 196 mld. USD. Chcete-li zjistit více, navštivte oficiální webové stránky na adrese www.samsung.com nebo oficiální blog na global.samsungtomorrow.com.

(ich,am)