Osm lidských životů vyhaslo letos od ledna do listopadu pod koly aut na silnicích v Ústeckém kraji. Velká část z nich navíc zemřela přímo na přechodech pro chodce. Podle policejních statistik auta letos srazila o 40 lidí více než za stejné období v loňském roce. Ve statistikách přitom ještě není započítaný prosinec, jehož začátek byl například v Ústí nad Labem tragický.

U odbočky z Masarykovy třídy do ulice Kapitána Jaroše šla začátkem prosince po přechodu 71letá žena. Řidič fabie ji prozatím z neznámých důvodů srazil. Chodkyni s těžkými zraněními převezli záchranáři do traumacentra ústecké nemocnice. „Zraněná seniorka bohužel svým zraněním podlehla. Míra zavinění nehody je předmětem šetření,“ řekl policejní mluvčí Daniel Vítek.

Začátkem minulého týdne pak došlo v krajském městě během pondělí 10. a úterý 11. prosince k dalším hned šesti střetům aut s chodci, kteří museli vyhledat lékařské ošetření. „Pět z těchto nehod se odehrálo na přechodech pro chodce, ve dvou případech byli účastníky nezletilé děti, dvakrát senioři,“ informoval Vítek.

Masivní nárůst nehod dávají odborníci i policie za vinu špatnému počasí, nepozornosti řidičů, ale i bezohlednosti samotných chodců. „Ráno i večer je delší dobu snížená viditelnost, často i mlhavo. To je vliv, který nemůžeme změnit. Pak je tu ale druhá věc, a to naprostá bezohlednost chodců vůči řidičům. Prostě jsem na přechodu, tak jdu,“ popsal zkušený instruktor bezpečné jízdy z mosteckého autodromu Jiří Patera.

Grafika

Podle něj je jednou z hlavních příčin špatná výchova z dětství. „Vidím to dnes a denně, maminka táhne dítě po přechodu za ruku se slovy: 'Pojď, Pepíčku, jdeme.' Má říct ale: 'Pepíčku, rozhlédni se vlevo, rozhlédni se vpravo.' Daleko razantnější tak musí být dopravní výchova ve školkách a školách,“ je přesvědčený Patera.

Upozorňuje na typickou situaci z přechodů pro chodce na příkladu z Bíliny, v níž žije. „Tam stojí u přechodu pomocná stráž, má plácačky a zastaví provoz pro každého, kdo jde v kapuci, s brýlemi a sluchátky, aby dotyčný mohl přejít. Jenomže takový chodec vůbec neví, že je na přechodu pro chodce. Tohle přeci není žádná výchova, protože až s těmi sluchátky a v kapuci půjde příště sám, srazí ho auto,“ prohlásil instruktor.

Problémem je podle něj také nedodržování rychlosti řidiči aut. „V obci jedou více než 50 km/h a na povrchu, který je nyní, už nestačí zabrzdit,“ dodal Patera.

Jaké následky má srážka auta s chodcem? „Často končí těžkými zraněními, mnohdy i s trvalými následky. Jde o těžká poranění mozku, vážné zlomeniny a bohužel máme i případy z celého kraje končící smrtí,“ přiblížil mluvčí krajských záchranářů Prokop Voleník.

Záchranáři často zasahují ve velkých městech a v místech, kde je víceproudová silnice. „Apelujeme na chodce, aby nepřecházeli za autobusy a trolejbusy, ať vyčkají, až projedou. Bohužel spousta z nich si stále mylně myslí, že mají absolutní přednost,“ podotkl Voleník.

Rozhlédnout a navázat oční kontakt

Policisté radí, jak by se k sobě chodci a řidiči měli vzájemně chovat. „Důležité je rozhlížet se vlevo, vpravo a ještě jednou vlevo nejen před vstupem na komunikaci, ale během celé doby jejího přecházení. Snažte se navázat oční kontakt s řidičem, abyste si byli jisti, že vás vidí. Skutečnost, že použijete přechod pro chodce nebo jdete na zelený signál, rozhodně neznamená, že byste měli být méně ostražití,“ vzkázal Vítek.

V rizikových lokalitách policisté v prosinci navyšují počty hlídek. „Zvlášť ohroženou skupinou jsou senioři, kteří mají s ohledem na svůj věk sníženou pozornost, mohou hůř vidět a nedokážou dostatečně rychle reagovat na kolizní situaci,“ upozornil Vítek. Chodcům doporučuje nosit věci z reflexního materiálu.