“Máme příslib možného zajištění dopravy na Podbořansku, u dalších dvou oblastí zatím nemáme jakýkoli příslib, že by mělo něco vyjet. Doufáme, že se nám podaří spoje dojednat, cestující o tom budeme informovat nejpozději v průběhu víkendu,” uvedl vedoucí odboru krajského úřadu Jindřich Franěk s tím, že kraj jedná celkem s patnácti společnostmi, které by mu od pondělí mohly pomoci. Celkem jde o 33 autobusů, jež vozí stovky lidí do práce i do školy.

TD Bus kraji vytýká, že nesplnil nařízení vlády a nepřidal jí na platy řidičů. Současně dodává, že i personální situace s řidiči je špatná. “Ústecký kraj po dobu plnění vysoutěžené veřejné zakázky od samého začátku usiluje o bezprecedentní potírání dopravců rozsáhlým aparátem kontrolorů, udílením miliónových pokut, a to i přesto, že doba objektivně doznala změn. Tak jako se mění klimatické podmínky, mění se i rozložení a věk různých profesí ve společnosti a řidič autobusu se stal nedostatkovým zbožím,” vysvětluje příčiny odstoupení od smlouvy ředitel TD Bus Milan Toms.

Zelený autobus. Ilustrační foto.
Kraj uložil dopravci TD Bus další obří pokutu. Přesahuje 40 milionů korun

Podle náměstka pro dopravu Jaroslava Komínka jsou ale příčiny odstoupení od smlouvy nesmyslné. “Na finanční prostředky ze strany kraje nemá TD Bus žádný nárok. Snaží se z nás vyždímat, co to jen jde, my ale neuznáváme ani jediný haléř. Nárokuje si například tržby ze slev na jízdném, které ale přísluší kraji, dopravci dle smlouvy platí plnou kompenzaci jízd. Pokud se stane, že TD Bus poruší v pondělí smlouvu, kraj jí dá jednorázovou výpověď. Dle platné smlouvy do 30. 6. 2019 budeme následně vymáhat veškeré navýšení, které nám tímto vznikne,” reaguje Komínek.

Lidvidace vysokými pokutami

Podle Tomse však kraj dopravce cíleně likviduje vysokými pokutami. Už nyní se sankce za neodjeté spoje vyšplhaly do astronomické výše přes 100 milionů korun. Za každý neodjetý kilometr v minulých měsících dostala společnost od kraje pokutu tisíc korun. “Sankce jsou za účelem vytvoření mnohonásobně dražší krajské dopravní společnosti, která již dnes potvrzuje, že bude stát krajskou pokladnu nesrovnatelně vyšší částky,” doplňuje Toms.

Ilustrační foto.
Kraj plánuje od ledna převzít další autobusové oblasti, Lounsko a Litoměřicko

Ústecký kraj dle slov Komínka vloni podal podnět ke státnímu zastupitelství ohledně vlastnické struktury společnosti TD Bus. “Přišla nám odpověď, že se tím už státní zastupitelství zabývá. Domníváme se, že společnost TD Bus byla založena účelově, byla vyvedena z holdingu BusLine proto, abychom po nich nemohli vymoci ani korunu. Pokuty vymáháme, nicméně v dnešní době, kdy si kdokoli může založit jakoukoli firmu, tak je to velmi těžké. Budeme ale činit veškeré kroky, abychom vymohli maximum možného,” dodal Komínek.

Problémy mezi TD Bus a Ústeckým krajem panují dlouhodobě. Od začátku letošního ledna převzal kraj prostřednictvím své dopravní společnosti (DSÚK) oblasti Litoměřicka, Lovosicka a Lounska. Už v září DSÚK si pod svá křídla vzala rovněž provoz linek v oblastech Ústecka a Děčínska. Od pondělí k nim tak zřejmě přibydou i poslední tři. Informace o autobusové dopravě bude krajský úřad aktualizovat na svém webu a facebookových stránkách.

Ilustrační foto
Konec zelených autobusů? Kraj uštědřil dopravci likvidační pokutu 48 milionů

Většinu spojů se podařilo zajistit
Na základě jednání s dopravci by měla být od pondělí 7. ledna 2019 zajištěna dopravní obslužnost na Podbořansku a v oblasti Lounsko – západ (kde doposud zajišťovala dopravu TD BUS, dříve BusLine) v plném rozsahu. V pátek na večer o tom informoval krajský úřad. Na Vejprtsku dojde po nezbytně nutnou dobu k omezení přibližně poloviny spojů.

„Chtěl bych poděkovat dopravcům za vstřícnost, díky které jsme během jednoho pracovního dne dokázali zajistit maximum možného pokrytí autobusových linek. Cestujícím na Vejprtsku mohu slíbit, že se ve spolupráci s dopravcem budeme snažit v co nejkratší době rozšířit dopravu do původního stavu,“ řekl náměstek Jaroslav Komínek. Ústecký kraj také přivítal nabídku železničního dopravce GW Train Regio, na mimořádné zastavování vlaků v zastávkách Stebno a Petrohrad, s čímž v tomto krátkém termínu souhlasilo také Ministerstvo dopravy. Tato mimořádná změna bude platit v týdnu od 7. do 11. ledna.

Dopravní obslužnost zajistí ve zmíněných oblastech různí dopravci, autobusy tedy nebudou v jednotném zeleném designu, ale budou označeny číslem linky, tak jak jsou cestující zvyklí. "Po dobu zajištění dopravy v nouzovém režimu nebude vybíráno jízdné," uvedla mluvčí krajského úřadu Magdalena Fraňková.

Informace jsou zveřejněné na facebooku Ústeckého kraje Dopravy Ústeckého kraje a od soboty 5. ledna budou dostupné v sms systému Ústeckého kraje na telefonním čísle 776 250 609.

Jak zjistit, jestli autobus jede?
Cestující pošle SMS ve formátu "DUK číslo_linky" na tel. číslo +420 776 250 609 („DUK“ musí být velkými písmeny) a následně obdrží informaci, zda jsou na lince omezení a případně jaká konkrétně. Za číslo linky se považuje poslední trojčíslí.
Cena za odeslanou SMS je dle tarifu tazatele, přijatou SMS tazatel neplatí.
Příklad sms: DUK 601