VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stalo se před 120 lety: v Žatci se začalo uvažovat o výstavbě dráhy pro tramvaje

Žatec - Projekt už schválila rada města, k zahájení stavby nechybělo mnoho. Hlavní příčinou těchto myšlenek byla velká vzdálenost železničního nádraží od centra města - a tuto věc se ani dosud nepodařilo změnit ani o píď.

8.1.2018
SDÍLEJ:

Pohlednice z doby kolem roku 1905. Nad náměstím létají balóny a vzducholodě, před radnicí jezdí tramvaje. Na jedné je nápis Reitschowes (česky Radíčeves). I v tom se skrývala ironie že tramvaje jednou možná dojedou až tam.Foto: Regionální muzeum Žatec

Když přijedete z cest vlakem a vystoupíte na nádraží v Žatci, čeká vás docela náročná cesta do centra města, případně do jeho dalších čtvrtí. Hlavní nádraží je totiž odlehlé, stojí asi kilometr a půl od náměstí, a poutníci musí vyšlapat také dost dlouhé a prudké stoupání, což je složité zejména pro lidi vyššího věku nebo se zdravotními komplikacemi.

Není divu, že právě tohle našim předkům dost vadilo. Auta tehdy ještě téměř nejezdila a železnice byla nejvýznamnější formou hromadné dopravy a cestování. Lidé ve vedení Žatce dávali hlavy dohromady a chtěli spojení mezi městem a nádražím usnadnit. Po Žatci díky tomu málem začaly jezdit tramvaje; určitý čas se o jejich zavedení uvažovalo velmi reálně.

Poutavý příběh se začal odvíjet v roce 1898, přesně před 120 lety. Hodí se jako zajímavý příspěvek do jednoho z novoročních vydání Deníku, i jako dobrá připomínka do "osmičkového roku", během nějž oslavíme sto let od vzniku Československa.

Tramvajová doprava se ve městech na severozápadě Čech na konci 19. století rychle rozvíjela. Tehdy se jim říkalo elektrické pouliční dráhy. Jezdily například v Ústí či Mostě. V Ústí tradice tramvají skončila v roce 1970, v Mostě určitým způsobem přetrvává dodnes - zejména díky spojení s Litvínovem. Ale pojďme zpět do Žatce. "Nabídku na vybudování elektrické dráhy poslala do Žatce firma z Drážďan, která se tehdy angažovala i v jiných severočeských městech. V Žatci měla nová pouliční dráha především pomoci vyřešit nešťastně zvolenou polohu železniční stanice daleko od městského centra," popisuje Milada Krausová, historička Regionálního muzea K. A. Polánka v Žatci.

Hlavní trať měla vést od hlavního nádraží směrem na dnešní náměstí Svobody přes prudké stoupání v tehdejší Nádražní ulici, která se dnes jmenuje ulice Pod Střelnicí. "K překonání uvedeného prudkého svahu projekt počítal se zvláštní lanovou lokomotivou, tj. jakýmsi pojízdným navijákem, který bude na velký buben navíjet lano a tím se přitahovat k vrcholovému bodu trati," upřesňují materiály v muzeu. Toto technické řešení se však stalo kamenem úrazu celého projektu, neboť tehdejší ministerstvo železnic odmítalo vydat povolení pro pouliční dráhu kombinovanou s lanovkou. Dráha pro tramvaje měla pak pokračovat z náměstí směrem k budově jatek, kde měla být umístěna vozovna. Firma z Drážďan se ovšem nakonec dostala do konkurzu, povolení "pro lanovku" státní orgány stejně nevydaly, a tak všechny tyto snahy byly ukončeny zhruba v roce 1900.

Pohlednice z doby kolem roku 1905. Nad náměstím létají balóny a vzducholodě, před radnicí jezdí tramvaje. Na jedné je nápis Reitschowes (česky Radíčeves). I v tom se skrývala ironie že tramvaje jednou možná dojedou až tam.

Historická pohlednice ze Žatce z doby kolem roku 1900: nad náměstím létají balóny a vzducholodě, před radnicí jezdí tramvaje. Na jedné z nich je nápis Reitschowes, což znamená česky Radíčeves. Je to první vesnice za městem při cestě směrem do Podbořan. Autoři karikatury asi chtěli naznačit, že tramvaje třeba někdy dojedou až tam. Dole na pohlednici je titulek Saaz in der Zukunft, Žatec v budoucnosti. Zdroj: Regionální muzeum Žatec

Jenže samotná myšlenka na vybudování a používání tramvajové dopravy ve městě chmele se tehdejším žateckým radním pořád líbila. A tak v roce 1902 oslovili jinou firmu - ve Vídni. Naše země tehdy byla součástí Rakouska - Uherska a Vídeň byla hlavním městem této říše a hlavním střediskem obchodního, politického a technického dění. Firma z Vídně navrhla oddělit v Žatci dvě tratě - jednu pro osobní a druhou pro nákladní přepravu. Koleje měly být úzkorozchodné. Městská rada tehdy projekt schválila a nadřízené státní orgány rovněž.

V květnu 1905 vše nasvědčovalo tomu, že tramvaje v Žatci by za rok až dva mohly skutečně začít jezdit. "Jenže pak se objevily některé nemalé problémy celého projektu při obhlídce terénu. V historickém jádru města bylo nutné zbourat několik nárožních domů, aby se tramvaje do ulic vůbec vešly. Proti tomu samozřejmě protestovali jejich majitelé. Nákladní trať vyžadovala také další značné terénní úpravy. Největší překážkou byly vysoké finanční náklady. Město samo nemělo dostatek prostředků pro realizaci, takže ani tento druhý tramvajový projekt v Žatci nakonec nebyl uskutečněn," popsala Milada Krausová.

V době, kdy se o možném zavedení tramvají v Žatci rozhodovalo, budil projekt vášnivé debaty mezi příznivci a odpůrci. Jako v každé době našla tato zvažovaná novinka řadu "fanoušků", kteří obdivují nové možnosti a technologický pokrok, a naopak také mnoho lidí odmítajících složité a náročné změny, protože mají rádi své jistoty a vyhovuje jim jejich klidnější životní styl a aktuální podoba města a jejich prostředí. Atmosféru sporů ukazuje dobová pohlednice, zobrazující žatecké náměstí, které je v porovnání s dneškem architektonicky téměř nezměněné, ale odpůrci projektu tam ironicky přikreslili tramvaje.

Buď jak buď, tramvaje po dlažbě v Žatci nikdy nedrncaly, i když na pohlednici vyhlížejí určitě zajímavě. Lanovka ke Střelnici nevede, vozovna u jatek nebyla potřeba a samotné jatky vlastně už také docela nedávno ukončily provoz. Největší legrace je, že za celých 120 let se ani o kousíček nepodařilo pohnout s hlavní příčinou, kvůli níž všechny ty myšlenky na tramvaj vznikly. Nádraží od města je pořád stejně daleko, cestující odkudkoli si vyšlápnou pěkně zhusta do kopce. Anebo si počkají u nádraží třeba hodinku či více na autobus městské dopravy, ale to už by byl zase námět na jiný článek z trochu novější historie.

Autor: Libor Želinský

8.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 18 000 Kč Mechanici a opraváři průmyslových strojů a zařízení Operátor údržby (Maintenance Operator). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: Louny, Průmyslová2726, Požadavky: , - vyučení , praxe výhodou , Náplň práce: , - čištění forem, údržba strojů, - obsluha zařízení (kotelna, kompresorovna, jeřáb apod.), NEJEDNÁ SE O JEDNOTVÁRNOU PRÁCI , Benefity: , dovolená až 25 dní, navyšování mzdy již během zkušební doby, poukázky flexi pass, závodní stravování a stravenky, bonus za pracovní výkon, příspěvek na dopravu, čisté pracovní prostředí , mladý kolektiv , Zájemci zasílejte životopisy na e-mail: hr@ticz.cz , NÁSTUP IHNED!!! , kontakt: tel.: 605209512, e-mail: hr@ticz.cz. Pracoviště: Takada industries czech republic s.r.o.,, Průmyslová, č.p. 2726, 440 01 Louny 1. Informace: Lenka Strapková, +420 415 627 814. Výroba - Výroba Montážní dělník 18 700 Kč Montážní dělníci ostatních výrobků Manipulační dělník ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18700 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: Místo výkonu práce: Koito, Na Astře 3001 Žatec, agenturní zaměstnání,krátkodobé zaměstnání, Jde o automobilový průmyslPožadujeme: manuální zručnost, fyzickou zdatnost, ochotu pracovat, spolehlivost, smysl pro odpovědnost, Kontakt: Kravchenko Svitlana +420 777 976 564 -pá od 8,00 do 17,00 hod, email: svetlana.romaniv@seznam.cz. Pracoviště: Jalusta work s.r.o., pracoviště koito, Na Astře, č.p. 3001, 438 01 Žatec 1. Informace: Světlana Romanivova, +420 608 840 449. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technický pracovník 22 000 Kč Ostatní pracovníci na zpracování plechu pracovník na zpracování plechu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: místo výkonu práce: Gestamp, Průmyslová zóna Triangle 61 Velemyšleves, agenturní krátkodobé zaměstnání, příspěvek na ubytování, dopravu, stravování, týdenní zálohy, kontakt: 727808864. info@garantjob.cz, osobně na adrese Dvořákova 23 Žatec. Pracoviště: Garantjob s.r.o., pracoviště gestamp louny s.r.o., Průmyslová, č.p. 61, 438 01 Žatec 1. Informace: Vladimír Vaněček, +420 727 808 864. Výroba - Výroba Seřizovači 20 850 Kč Seřizovači a obsluha obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) 3 D Laser Machine Operator. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20850 kč, mzda max. 25350 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: místo výkonu práce:zóna Triangle Žatec, Požadujeme : zodpovědný přístup k práci , zdravotní způsobilost pro práci ve třísměnném provozu, manuální zručnost.Tato práce je vhodná i pro absolventy se zaměřením na strojírenství . Jedná se o práci na hlavní pracovní poměr, nabízíme: příspěvek na dopravu, podnikové stravování, kafetérie, zajímavá flexibilní složka mzdy, která je zaměřená na plnění měsíčních cílů, možnost vzdělávání a karierního růstu, možnost vzdělávání a kariérního růstu, indiduální přístup, preventivní zdravotní půgramy - očkování, masáže, joga, 4x ročně docházkový bonus, až 5 dní dovolené navíc dle délky pracovního poměru, společné týmové aktivity i mimo pracovní dobu (fotbalové turnaje, bruslení, vánoční večírek atd. hlaste se na e-mail: nabory@gonvarri.com. Pracoviště: Gonvarri czech, s.r.o., pracoviště triangle žatec, 438 01 Žatec 1. Informace: Hana Cestrová, +420 778 051 054.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Veřejné bruslení na zimním stadionu v Lounech

Startuje veřejné bruslení, do konce září je šest termínů

Někdejší velice populární chlapecká skupina Lunetic začne podzimní turné 20 let v litvínovské Citadele.

Lunetic začne turné v Litvínově. Mámě zpívají už dvacet let

Motorkář sjel u Zlovědic ze silnice a zranil se

Krásný Dvůr - K havárii motocyklu došlo dnes, ve středu 19. září odpoledne, na silnici II/224 Podbořany - Kadaň.

Plavecký bazén v Postoloprtech je po letní pauze opět otevřený

Postoloprty Po tříměsíční odstávce byl v minulých dnech opět otevřený plavecký bazén v Postoloprtech.

Slovan Louny na úvod rozdrtil Lovosice 13:2

Louny - Hokejisté Loun vstoupili do krajského přeboru vysokou výhrou nad Lovosicemi, na cestu jim nastříleli 13 kousků.

OBRAZEM: Děti se bavily na sportovním odpoledni na Mládí

Žatec - Stovky dětí ze žateckých mateřských školek a prvních tříd základních škol se v úterý 18. září sešly na stadionu Mládí na sportovním dopoledni, které pro ně připravili pracovníci radnice. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT