Do okresu Louny míří další velká investice do železnice. Po rekonstrukci tratí Žatec – Březno u Chomutova a Louny – Lovosice připravuje Správa železnic modernizaci desetikilometrového úseku mezi Počerady a Obrnicemi na trati Postoloprty – Most. Cílem úprav je zvýšení možného zatížení kolejí, tedy aby tam mohly jezdit těžší vlaky než nyní. Důvodem je plánovaná přeprava hnědého uhlí z nádraží v Počeradech na Lounsku do elektráren na východě Čech. To se nelíbí ekologům, kteří mluví o státem dotovaném soukromém byznysu.

V následujících letech má skončit těžba na lomu ČSA, odkud se vozí uhlí do elektráren Chvaletice a Opatovice přes Most. Počítá se s tím, že je pak budou vlaky zásobovat z lomu Vršany, který má bez prolomení limitů největší zásoby uhlí v Česku. Vlečka z něj ústí na nádraží v Počeradech. Aby bylo možné vozit uhlí z něj ve větší míře do východních Čech, je třeba zvýšit únosnost tratě do Obrnic, které leží na hlavní železnici z Mostu do Ústí nad Labem.

„Důvodem úprav trati mezi Obrnicemi a Počerady je předpokládané omezení a následné ukončení těžby hnědého uhlí na lomu ČSA společnosti Severní energetická. Přeprava energetického uhlí v následných letech se bude realizovat do Elektrárny Chvaletice a Elektrárny Opatovice z dolů Vršanské uhelné,“ potvrdil mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

„Objemy těchto přeprav podle sdělení ČD Cargo mohou ročně dosahovat až sedmi milionů tun uhlí,“ dodal  Illiaš. Pro zajištění tak vysoké přepravy je nutné podle jeho slov využít maximální kapacitu železničních vozů. Tím pádem musí dojít ke zvýšení možného traťového zatížení na úseku Počerady – Obrnice. Úpravy tratě mají probíhat na přelomu roku 2022 a 2023.

Plány na rekonstrukci tratě se nelíbí ekologům. Hnutí DUHA a Greenpeace upozorňují, že by se v takovém případě jednalo o nepřímé dotování privátního uhelného byznysu z veřejných prostředků. Lomy i obě zmíněné elektrárny jsou totiž v soukromých rukou. Jen úvodní zpracování projektu bude stát 29 milionů korun. „Elektrárna Chvaletice je jedna z nejplýtvavějších v zemi a její výroba jen pomáhá udržovat obří vývoz elektřiny. A teď se jejím potřebám má přizpůsobit i veřejná železnice. Tím ovšem soukromý byznys nepřímo dotuje státní firma,“ řekl vedoucí energetického programu Hnutí DUHA Jiří Koželouh.

Podobný názor má energetický expert z Greenpeace Jiří Jeřábek. „Opravovat a zlepšovat kvalitu železničních tratí je samozřejmě potřeba. Jistě je mnoho jiných míst, na které by se státní peníze mohly vynaložit a které budou sloužit všem. Nemá ale smysl je utápět v nekoncepční podpoře umírajícího uhelného průmyslu, který nemá žádnou dlouhodobou perspektivu,“ podotkl.

Elektrárnu Chvaletice i lomy ČSA a Vršany vlastní společnosti spadající pod Sev.en Energy. „Jde o rozhodnutí Správy železnic, která jediná odpovídá za stav veřejné železniční sítě. Trať v současnosti běžně využívá i řada dalších subjektů. Díky modernizaci bude možné snížit počet vlaků na přepravený objem uhlí, čímž se sníží i dopady na životní prostředí,“ sdělila mluvčí společnosti Eva Maříková. „Zdá se, že nátlakové organizace už vidí všechny problémy světa výhradně v našich provozech – ve vzduchu, vodě, a dokonce i na železnici. Naštěstí energetickou a dopravní infrastrukturu státu neřídí Hnutí DUHA či Greenpeace, ale zodpovědní energetici a dopravní inženýři,“ doplnila  Maříková.