Školy totiž chystají vlastní vzdělávací programy. Jejich studenti by si je měli vyzkoušet poprvé v roce 2009. Právě tehdy na ně školy začnou postupně přecházet, což bude trvat až do září roku 2011. Vzdělávací programy si školy chystají samy. Zatím pro ně takzvané rámcové vzdělávací programy tvoří Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV) – ten jich vytvořil 81 a školy je v těchto dnech posuzují.
Zvláštností programů je, že se připravují pro každý obor zvlášť. Jsou vydávány ve třech vlnách, přičemž nyní probíhá druhá fáze. Třetí začne za rok, kdy bude hotovo dalších 70 rámcových vzdělávacích programů. Poslední budou vydány koncem srpna 2009. Jejich tvorbu částečně financuje Evropská unie. Reforma škol tak začne postupně.
Ve školním roce 2008/2009 začne přibližně třetina SOŠ a SOU učit podle vlastních vzdělávacích programů. Právě nové programy by školám měly pomoci, aby změnily přístup k výuce. Studenti středních škol by se měli přestat „biflovat“ spoustu zbytečností. „Měli by se učit logicky provázaná témata a při výuce by měli být aktivnější, což pro ně bude zajímavější, než jen pasivní přijímání informací,“ uvedl ředitel NÚOV Miroslav Procházka. Podle něj by mělo být vyučování zaměřeno více na dovednosti upotřebitelné v praxi – a zaměstnavatelé by měli výuku ovlivňovat více než dnes.
V Ústeckém kraji si nové programy ovšem všechny střední školy nevyzkouší. Zastupitelé totiž vypracovali projekt takzvaných Páteřních škol, který počítá se sloučením řady škol. Vedou je k tomu nejen ekonomické důvody, ale také setrvalý pokles studentů středních škol, který má pokračovat také v následujících letech.