Allianz pojišťovna mapuje již čtvrtým rokem nejnebezpečnější nehodové lokality ČR. V žebříčku dvaceti kritických míst se pravidelně opakovalo i jméno obce Sulec na Lounsku. Proto se Allianz Nadační fond, jehož hlavní náplní je podpora bezpečnosti silničního provozu, tam rozhodl financovat úpravu a výraznější dopravní značení. Jeho cílem je, aby se počet nehod, kterých se na místě za poslední čtyři roky stalo 29, výrazně snížil.

„Nechceme na nebezpečná místa řidiče pouze upozorňovat, ale s nehodovostí na nich také aktivně bojovat. Vybrané lokality pro motoristy zviditelníme právě vhodným doplněním či úpravou dopravního značení," říká Pavel Jechort z Allianz nadačního fondu.

A to se právě podařilo i u Sulce, na silnici I/7 Praha – Chomutov, která patří obecně k nejvíce kolizním místům v České republice. Za poslední čtyři roky se v inkriminované křižovatce a jejím bezprostředním okolí stalo celkem 29 nehod, které se neobešly bez ztrát na životech a těžkých i lehčích zranění. Jejich nejčastějšími příčinami byly vjetí do protisměru a zejména nepřiměřená rychlost.

„Proto jsme v projektu sanace nehodové lokality navrhli omezení rychlosti – ze současné osmdesátikilometrové v obou směrech na 70 kilometrů v hodině. Za křižovatkou na Sulec pak přibyl na vedlejší komunikaci zákaz předjíždění a z protisměru pak reflexní svislá značka s tvarem křižovatky. To vše je doplněno dvojicí symbolů na vozovce – Dej přednost v jízdě," rekapituluje úpravy dopravní odborník Jaroslav Heinrich ze společnosti  HBH projekt, která zpracovala návrh úprav.

Řidiči místem jezdí rychle

Řidiči tímto úsekem projíždějí opravdu rychle a nebezpečně. „Silnice je totiž postavena jako čtyřproudá rychlostní komunikace, svádí řidiče k nedodržování maximální rychlosti, proto tam často docházelo k devastujícím čelním střetům. Veškeré aktivity, které směřují ke snížení počtu a závažnosti zdejších nehod, velmi vítáme," doplnil vedoucí lounské dopravní policie Jiří Král.

„Někdy opravdu stačí málo, třeba právě změna značení, která může zachránit lidské životy. Dopravní značky, které byly u Sulce k přeznačení použity, jsou vyrobené z kvalitních reflexních materiálů a pomáhají řidičům se lépe orientovat, zejména za zhoršených světelných podmínek, v noci i v dešti. Takové značení řidič registruje na dostatečnou vzdálenost a má prostor a čas přiměřeně zareagovat. V nebezpečném úseku, jako byl tento, jsme použili také fluorescentní žluto-zelený podkladový materiál pro ještě větší zvýraznění značky," dodává za společnost 3M Česko Eduard Perski, specialista na řešení pro dopravní bezpečnost.         Dagmar Koutská