Pořádný balík peněz investuje v příštích letech lounská radnice a také Ústecký kraj do dvou okružních křižovatek v Lounech.

Budou na třídě SNP u Penny marketu a na Suzdalském náměstí.

Předběžné náklady jsou vyčísleny na bezmála 75 milionů. V silách města není takovou částku zaplatit, spolufinancovat ji proto bude kraj. Avšak za podmínky, že město poté převezme do své správy průtah přes Louny, čímž se kraji uvolní ruce od povinností. Smlouvu o společné spolupráci při realizaci odsouhlasili krajští zastupitelé, o rok dříve i lounští.

První na řadě je kruhový objezd na třídě SNP a 17. listopadu. Současná křižovatka je tam tvořena pouze provizorními betonovými bloky. Kraj by měl ze svého rozpočtu zaplatit přes tři miliony korun, město pak dodá necelé dva miliony korun.

„Výstavba bude realizována v roce 2011. Na tento rok s tím jak město Louny, tak kraj počítají v návrzích rozpočtů. Výběrové řízení proběhne ještě v letošním roce,“ uvedla tisková mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková. Druhá křižovatka zasáhne do rozpočtů mnohonásobně víc.

Předběžné náklady na okružní křižovatku u Suzdalského náměstí jsou vyčísleny na bezmála 70 milionů korun, z toho kraj by měl zaplatit 33,5 milionů, město pak přes 36 milionů korun. S výstavbou se pak předběžně počítá v roce 2012.

Křižovatka má být hlavně bezpečnější

Na Suzdalském náměstí se díky objezdu bude jezdit bezpečněji, zmizí současná nepřehledná křižovatka ve tvaru písmene T, kde řidiči často stojí. Přibudou i parkovací místa. „Projekt řeší celý prostor. Přibude zde velké množství parkovacích míst, je plánováno propojení cyklostezek, úprava chodníků, úprava nejnebezpečnějšího přechodu ve městě. V souvislosti s tím plánujeme vybudování přístupové komunikace ke vchodům čp. 2061 – 2064 tak, aby bylo možné bezproblémově provádět stěhování, v současné době je tam přístup pouze po chodníku, což obyvatelům v těchto domech nevyhovuje,“ uvedla tajemnice lounské radnice Renáta Čapková.

Část peněz má radnice připravené již v předběžném rozpočtu na příští rok. „V průběhu prázdnin začnou práce na jeho úpravě a určitě se budeme snažit částky, které budeme potřebovat pro obě křižovatky, maximálně přiblížit realitě. V současné době je situace na trhu taková, že zakázky jsou o 30 – 50% levnější, než jsme dle předpokladů očekávali. Je možné, že tak spoluúčast města bude nakonec nižší,“ dodala Čapková.

Město se bude muset starat o silniční průtah

Na oplátku, že kraj bude obě kruhové křižovatky spolufinancovat, město převezme průtah. Jde o téměř tři kilometry silnic a dva mosty – zazděný podchod u autobusového nádraží a most přes řeku Ohři. Jakékoliv údržby a rekonstrukce na těchto silnicích bude tak platit pouze město. Převedeny budou na město po dokončení křižovatek. O převodu těchto úseků silnic se jednalo už v roce 2001, tedy dva roky poté, kdy byl dokončen obchvat Loun, v té době k dohodě nedošlo.

Proti výstavbě chtějí nasbírat podpisy lounští Severočeši v čele s Petrem Srkalem. Na konec července chystají protestní shromáždění na Mírovém náměstí. Louny tak zažijí další protestní shromáždění v krátké době, naposledy to bylo kvůli nemocnici.

ŽATECKÝ A LOUNSKÝ DENÍK JE NA FACEBOOKU! STAŇTE SE FANOUŠKEM!