Moderní technologie si ve stále větší míře nacházejí místo při výuce na základních školách. Příkladem je ZŠ Školní v Lounech. Tam žáci používají nejen klasické sešity a učebnice, ale v celé řadě předmětů také tablety. V minulých dnech proběhlo testování. Užitečnosti aplikací i znalostí školáků.

Lounská škola se jako jedna ze tří v Ústeckém kraji zapojila do pilotáže InspIS SET mobile, což je testování prostřednictvím tabletů a takzvaně chytrých mobilních telefonů. Testování z českého a anglického jazyka tam proběhlo ve čtvrtek 30. dubna.

Žáci 9. A si už s tablety dobře rozumějí, právě oni tak testování pod dohledem České školní inspekce podstoupili. „Testují se jednotlivé aplikace, do jaké míry vyhovují požadavkům. A navíc z této akce získáme i my přehled o znalostech žáků," vysvětluje dvojí přínos akce učitelka Lenka Cvešprová.

Rozlišit kvalitní zdroje informací

Právě aplikace jsou alfou a omegou smysluplné využitelnosti tabletů ve škole. „Výuka prakticky všech předmětů se už jimi dá doplnit a zpestřit. Existuje také celá řada testovacích aplikací, jejichž výhodou je navíc to, že učitelé i žáci mají k dispozici okamžité výsledky. Smyslem je ale především naučit děti nebrat tablet jako pouhou hračku, ale jako učební pomůcku. Spustit nějakou hru umí každý, ale vytvořit kupříkladu tabulku v excelu? To už je jiná věc," ví L. Cvešprová. „Tím ještě důležitějším, než že si žáci dovedou někde dohledat potřebné věci, je naučit je rozlišovat kvalitní a důvěryhodné zdroje informací od těch ostatních," dodává.

Programy vybírá škola z volně přístupných zdrojů a postupně hodnotí, které jsou přínosné. „Využíváme například portál společnosti Lingea, kde najdeme on-line pravidla českého pravopisu nebo slovníky synonym, můžeme využívat produkty e-kabinetu pro přírodovědné předměty a angličtinu. Úžasné jsou mnohé aplikace k procvičování například anglických slovíček, aplikace, kde si lze vytvořit cizojazyčné osmisměrky a vzájemně je pak luštit," uvádí z řady příkladů učitelka. Další podstatnou vlastností práce na tabletech je, že děti si nemohou brouzdat, kde je napadne. Vyučující má všechny přístroje neustále pod dohledem a umožňuje přístup pouze k věcem, kterými se mladí mají aktuálně zabývat.

Škola dotykem

Účast v tomto projektu umožnil jiný projekt, Škola dotykem. I ten má za úkol zkoumat vlivy a přínos těchto technologií. ZŠ Školní v Lounech se do něj zapojila loni v září. Jako jedna z dvanácti v celé zemi. Projekt realizuje nezisková organizace Edukační Laboratoř s podporou firmy Samsung, jež dodala kompletní vybavení. „Po téměř celém školním roce vnímáme tento způsob doplnění výuky jako přínosný. Pro dnešní děti je už naprosto nezbytné, aby moderní technologie se samozřejmostí ovládaly," uvedla ředitelka školy Věra Benešová.

Oč snadněji se mladí s novinkami sžívají, o to větší nasazení musejí vyvinout někteří učitelé. „Příprava na jednotlivé hodiny musí být o dost detailnější a propracovanější," shodují se ředitelka a učitelka. „V podstatě to jsou hodiny „obráceně". Učitel nevykládá jen něco u tabule a neodkazuje do učebnic, ale děti samy v hodině přednášejí svá zjištění a poznatky a je to všechno mnohem interaktivnější," řekla L. Cvešprová.

Připomeňte si: Místo obvyklého psaní tužkou se ve škole ťuká do tabletů