Sen politických vizionářů - dát práci masám nezaměstnaných ve velkých průmyslových zónách - se hroutí. Deník zjistil, že v nových továrnách budovaných Japonci bude možná pracovat dva tisíce lidí z jiných firem. Zatím tomu odpovídá trend.

Pracující jdou za lepším. „Japonci určitě přetáhnou lidi z jiných podniků. To může být problém,“ přiznal pro Deník Jan Sixta, expert krajského úřadu na zónu Triangle na Žatecku. „Máme tytéž signály. Ten problém bych vůbec nepodceňoval. Bereme to velmi vážně,“ řekl Rudolf Jung, předseda Okresní hospodářské komory v Mostě.

Až osm tisíc pracovních míst

Dva výrobci elektrotechniky IPS Alpha a Hitachi zaměstnají v Triangle dohromady až čtyři tisíce lidí. Další firmy mají počet zaměstnanců v zóně zvýšit na osm tisíc. Nelze vyloučit, že polovina z nich nebudou nezaměstnaní. „Poměr nezaměstnaných a lidí měnících zaměstnavatele je zhruba půl na půl,“ sdělila Gabriela Benešová, mluvčí IPS Alpha, vyrábějící LCD panely pro TV obrazovky.

K úterý 10. července nabídla IPS Alpha zaměstnání necelým 800 lidem, 120 z nich pracuje v technicko-administrativních pozicích, zbytek jsou dělníci. Pětinu tvoří lidé z Mostecka. Denně přibývá několik nových žádostí o práci. Firma už eviduje skoro sedm tisíc uchazečů. Proč je o ni velký zájem? Podle Benešové je IPS Alpha společností, která přináší do ČR nejmodernější technologii, což je pro mnoho lidí lákavá příležitost seznámit se s provozem. Ten údajně patří mezi světovou elitu.

Další okolností, která zřejmě ovlivňuje rozhodování lidí o změně zaměstnání, je mzda a systém benefitů společnosti. Ty jsou nastaveny tak, aby firma zaměstnance nejen získala, ale i udržela. „Průměrná mzda dělnických profesí činí šestnáct a půl tisíce hrubého, a pohybuje se tak na horní hranici nabídky našeho regionu,“ uvedla mluvčí. Lidi podle ní přitahuje i stabilní zázemí a jasná perspektiva výrobce. Ten se tak stal jedním z nejzajímavějších regionálních zaměstnavatelů. Přetahování zaměstnanců může být podle některých odborníků i pozitivní - nutí dosavadní firmy více investovat do lidí, snažit si je udržet a zvyšovat tak svou konkurenceschopnost.