Když ho loni v prosinci šéf ANO Andrej Babiš navrhl jako vhodného náhradníka za odstupujícího ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO), vzbudilo to i vlnu nevole, včetně názorů, že se „kozel stal zahradníkem".

Po sto dnech ve funkci musí ministr dopravy vysvětlovat podivnou situaci, která se stala po jeho nástupu do tuzemské pobočky švédského stavebního gigantu Skanska. Podle zjištění Českého a Švédského rozhlasu došlo po jeho nástupu do ředitelské funkce k podezřelé operaci, při které Skanska „zchudla" o sto milionů korun. Ty následně podle tvrzení někdejšího auditora švédské firmy Anderse Blomqvista mohly být použity na úplatky, například pro úředníky.

Dnešní ministr dopravy za hnutí ANO i všechny dotčené firmy to odmítají. Jak ale včera uvedl někdejší auditor Blomqvist v rozhovoru pro ČRo, Ťok o podivném zchudnutí Skansky (viz grafika) věděl 
a podivnou transakci přiznal vedení švédského gigantu. „Popsal specifické sekvence událostí, které obsahovaly to, že to věděl," citoval včera rozhlas švédského auditora. Ten už dnes u firmy nepracuje, byl vyhozen a z pohledu nynějšího ministra dopravy se tak firmě mstí. Deník se včera pokusil sehnat aktuální stanovisko ministra, do uzávěrky vydání se to ale nepodařilo.

Opozice se ptá

Již v úterý ministr na tiskové konferenci nevyloučil, že zváží právní kroky na svoji obranu. Samotný fakt, že Skanska v roce 2010 přepustila část zakázky Geosanu a následně půlku mostu pro Geosan jako subdodavatel stavěla s prodělkem, vysvětloval Ťok v Hospodářských novinách. Těm řekl, že si česká centrála Skansky „neuhlídala" jednu svoji divizi, která se přihlásila do tendru na opravu mostu, který v tu dobu nabízel Geosan. Z jeho pohledu tedy šlo spíše o manažerské pochybení než o snahu vyvádět peníze bokem. Takové vysvětlení švédským majitelům Skansky stačilo, protože tehdy Ťoka ponechali ve funkci generálního ředitele pro ČR. Pokud by se celá kauza dál vířila, bude to mít negativní dopad na celé hnutí ANO. Prvním, kdo se ministra bude ptát na pozadí podivné transakce, bude opozice. „Věřím, že se všichni dočkáme věrohodného vysvětlení, proč se soukromá firma Skanska dobrovolně vzdala zisku 100 milionů korun," řekl včera Deníku šéf poslaneckého klubu ODS a exministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Nynější ministr dopravy navíc musí bojovat i o přízeň šéfa kabinetu. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) už na neformálním setkání s novináři koncem minulého roku přiznal, že po rezignaci Antonína Prachaře (ANO) se velmi rozmýšlel, jestli za jeho nástupce navrhne právě Dana Ťoka, ředitele obří stavební firmy. „Bylo to zatím největší dilema. Nepochyboval jsem o jeho manažerských kvalitách, ale střet zájmů byl v jeho osobě jednoznačný. Nakonec jsem se k panu Ťokovi přiklonil proto, že měl velmi dobré reference jako odborník i člověk," řekl loni Sobotka. Včera dodal, že bude žádat „maximum informací".

Nastalou situaci zatím zpovzdálí sleduje policie i žalobci. Platí to jak pro protikorupční policii, tak i žalobce. Vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová prošetřování nepotvrdila. „Mohu se vyjádřit pouze 
k veřejně dostupným informacím a dle nich není vrchní státní zastupitelství v této chvíli 
k řešení věci místě příslušné," sdělila včera Bradáčová regionálnímu Deníku.

Možnost, že by uplácely, vyloučily obě dotčené stavební firmy. Skanska jen prověřovala, proč došlo k přeskupení podílu uvnitř konsorcia. „Na základě všech prověřených dokumentů a osobních výpovědí vznikla závěrečná zpráva auditorů, která jednoznačně vylučuje jakékoli porušení etických zásad," napsala v prohlášení šéfka komunikace Skansky Lucie Laňková.

Jakémukoliv nařčení se brání i Geosan. „Společnost Geosan Group, a. s., při zakázce na dostavbu silnice R7 nezaznamenala podezření na korupční jednání a zcela odmítá jakékoli naznačené nezákonné jednání. Společnost Geosan Group, 
a. s., je připravena předložit příslušným orgánům veškeré relevantní dokumenty. Geosan Group, a. s., považuje věc za interní záležitost společnosti Skanska, která se Geosan Group netýká," uvedl v prohlášení generální ředitel společnosti Luděk Kostka.

Dan Ťok