Je tichý, všude se vejde, oproti běžnému autu navíc ušetří na každém kilometru skoro tři koruny. Denně jich po Lounech najezdí nejméně osmdesát. Řeč je o elektromobilu, který v Lounech zakoupili na vývoz odpadkových košů. V regionu jsou první.
„Zatím se osvědčuje, funguje dobře a bez problémů. Prozatím jsme spokojení,“ hodnotí první týdny provozu nového elektromobilu na vývoz košů jednatel Technické správy města Louny Ladislav Čížek.
V Lounech dosluhoval vůz z roku 2004, potřebovali ho nahradit. Volba padla na elektromobil, rozhodly ekonomické výhody i ty ekologické. „Hodně ušetříme, provoz je ekonomicky výhodnější. Máme spočítané, že náklady se nám rychle vrátí,“ doplňuje Čížek s tím, že auto je také tišší a neznečišťuje.
Vůz stál 1,2 milionu korun. Louny dostaly na nákup dotaci ve výši 500 tisíc od Státního fondu životního prostředí. Odpadkové koše se v Lounech vyvážejí každý den. Po městě je jich celkem 423, i s cestami na skládku ujede auto nejméně 80 km denně. Podle Čížka ušetří elektromobil oproti normálnímu vozu na běžná paliva 2,79 korun na kilometr. Každý den by tak elektromobil měl ušetřit přes 200 korun, za rok více než 80 tisíc.
V Lounech si nákup prvního elektromobilu pochvalují. Problémy nejsou ani s dojezdem, kapacita baterií prý zatím také nezpůsobila žádné potíže. „Budeme pokračovat v testování, pokud se osvědčí dlouhodobě, a my věříme že ano, rádi bychom pořídili další,“ dodává Čížek.
Jinde vyčkávají
Louny jsou široko daleko zatím jediné město, které elektromobil na vyvážení odpadkových košů používají. „Zatím ho nemáme, ale uvažujeme o tom. Hodnotíme, jak se osvědčují jinde, například jak to bude s výdrží baterie v zimě. Uvidíme,“ řekla Marcela Prošková z litvínovských technických služeb.
Postoloprty nebo Most nákup zatím nezvažují, stačí jim současná technika nebo nedávno koupili jiné auto. „Elektromobil nemáme a aktuálně ho kupovat nebudeme, kvůli technickému řešení. Pro naše potřeby jsme zatím nenašli vhodný model, potřebovali bychom jinou nástavbu. Do budoucna o tom ale určitě budeme uvažovat,“ řekl ředitel Technické správy města Žatce Andrej Grežo. Nedávno tam pořídili auto na plyn, tedy také levnější variantu.
Ani v Chomutově či Kadani prozatím elektromobily nepoužívají. „Zatím elektromobil nemáme, máme malé úsporné auto. Ale do budoucna o tom určitě budeme uvažovat,“ dodal Jaroslav Krejsa, ředitel Klášterecké kyselky, která má v Klášterci odpady na starosti.