Místo zdlouhavého sjíždění do údolí a proplétání se ostrými serpentinami, často v dlouhé koloně za kamiony, už jezdí řidiči u Velemyšlevsi svižně a bezpečně po novém mostě. O několik minut rychlejší je nově cesta z Žatecka do Mostu, v úterý 22. listopadu bylo po dvou letech výstavby zprovozněno přemostění přes hluboké údolí Chomutovky.

Nový most na silnici I/27, který výrazně zrychluje cestu, vítají nejen řidiči ze Žatecka, kteří do Mostu jezdí do práce nebo na nákupy, za zábavou či výlety, ale také lidé právě z Mostecka, kteří dojíždějí do zóny Triangle. Uleví se také řidičům kamionů na frekventované spojnici Plzeňska se severem Čech, v neposlední řadě ale také lidem přímo z Velemyšlevsi.

Lidem se chvěla okna

„Ohromná úleva. Od tisíců aut, které naší obcí denně projížděly, od husté kamionové dopravy. Bylo to pro nás velmi zatěžující. Když projel náklaďák, tak se chvěla lidem v domech u silnice okna," pochvaloval si odvedení dopravy z obce Miloslav Štípek, starosta Velemyšlevsi, která na obchvat a přemostění čekala dlouhé desítky let.

Slavnostní otevření přemostění Velemyšlevsi na silnici I/27Zdroj: Deník/Hynek Dlouhý„Bude to daleko lepší cesta. Rychlejší, ale hlavně také bezpečnější. V těch zatáčkách, hlavně v zimě, to někdy za kamiony nebylo dobré, docházelo tam často ke kolizím," je za otevření rád také Milan Hlavatý ze Žatce, který do Mostu často jezdí.

Přemostění nad Velemyšlevsí se po dlouhých letech příprav a debat začalo stavět v červenci roku 2014. Původně měl být obchvat zprovozněn už letos na jaře, stavba ale nakonec nabrala kvůli problémům s podložím půlroční zpoždění. První řidiči na něj najeli v úterý 22. listopadu navečer.

Komplikace při výstavbě

„Narazili jsme na těžké geologické podmínky, na komplikace se přišlo až během výstavby. Bylo nutné udělat geologické průzkumy, které odhalily sesuvy a vodu, která svým tlakem komplikovala pilotové založení stavby," zdůvodnil průtahy Jan Kroupa, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Toto přemostění a obchvat byla technicky velmi náročná stavba, navíc složité geologické podmínky si vyžádaly další technickou i časovou náročnost. Bylo nutné sanovat svahy, složité bylo také zakládání pilotů. Vše se vyřešilo a nyní už můžeme jezdit po rychlejší, ale hlavně bezpečnější komunikaci," uvedl Karel Rypl, generální ředitel společnosti Silnice group, která byla hlavním partnerem v uskupení firem, které se na stavbě obchvatu podílely.

Připomeňte si: Na geologické anomálie se přišlo až po zahájení stavby

Obchvat Velemyšlevsi je 2,6 km dlouhý. Celkem stál 560 milionů korun bez DPH, finance šly ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Součástí je 538 metrů dlouhý most, který má dvě opěry a šest pilířů, v nejvyšším místě nad údolím je ve výšce 37 metrů. Na obou koncích obchvatu jsou stoupací pruhy o délkách 380 a 630 metrů pro předjíždění pomalejších aut.

Do budoucna se na silnici I/27 plánují i další obchvaty, které mají zrychlit cestu a hlavně udělat problémová místa více bezpečná. Zatím je to ale hudba budoucnosti.

Přípravy pro Žiželice

Šoféři už dlouho volají například po přemostění také u nedalekých Žiželic. ŘSD mluvilo o zahájení výstavby někdy kolem roku 2018, tento termín se ale také posouvá. Jsou opět obavy z problémů s podložím. „Máme v tomto úseku hotovou dokumentaci pro stavební povolení, finance na přípravu také máme. Jsou tam ale složité geologické podmínky, musíme nejprve opět udělat geologické průzkumy, případně upravit projekty, a pak pokračovat. Předpokládám, pokud vše půjde jak má, že reálně bychom mohli v roce 2019 soutěžit zhotovitele," uvedl Jan Kroupa, ředitel ŘSD. Řidiči se tak po mostě nad Žiželicemi nesvezou dříve než po roce 2020, stavby podobných velkých mostů totiž obecně trvají kolem dvou let.

Výhledově jsou v plánu ale také například obchvaty Pšova, Podbořan a další. Ty jsou ale nyní opravdu jen ve fázi příprav.

Řidiče z regionu také trápí stále nedostavěná velmi frekventovaná silnice R7 na Prahu. Aktuálně se staví úsek od Bitozevsi na Postoloprty, další se ale pravděpodobně nezačnou budovat dříve než v roce 2018. Obchvat Loun, který se měl původně stavět v příštím roce, se kvůli problémům s přípravou dokumentace také odsunul, začít by se snad mělo právě v roce 2018. Následovat mají další úseky, nejméně připravené jsou zatím části kolem Slaného. Oficiální plány mluví o dokončení silnice nejdříve v roce 2023, velmi pravděpodobně to ale bude ještě o něco později.