Ze železniční trati mezi Žatcem a Plzní téměř zmizí osobní vlaky.

Před třemi lety přestaly jezdit mezi Žatcem a Podbořany, za pár dní nebudou ani na navazujícím úseku mezi Podbořany a Plasy. Osobní vlaky tak zůstanou jen mezi Plzní a Plasy. Po trati od pondělí 13. prosince budou jezdit jen rychlíky.

Důvodem změny je snaha Ústeckého kraje o ušetření peněz. Finančně nákladnější málo využívané osobní vlaky nahradí autobusy, jejichž provoz je levnější. Ty budou navíc zajíždět přímo do vesnic, železniční nádraží jsou oproti tomu někde od jejich center daleko.

„Plánováno je zrušení jedenácti současných osobních vlaků mezi Podbořany a Blatnem, pěti v jednom směru, šesti ve druhém,“ sdělila Magdalena Hanáčková, mluvčí Ústeckého kraje. „Ústecký kraj vyčíslil, jaké úspory změna v osobní dopravě na Podbořansku přinese. Podle údajů krajského úřadu najezdily osobní vlaky mezi Podbořany a Blatnem ročně 105 tisíc vlakových kilometrů. Přestože dojde zavedením nových autobusových linek k nárůstu najetých kilometrů na 120 tisíc, ušetří Ústecký kraj minimálně tři a půl milionu korun,“ uvedl Petr Mojžíš, zastupitel Ústeckého kraje.

Začne jezdit jeden rychlík navíc

Rychlíky na trati Most – Chomutov – Žatec – Plzeň zůstanou zachovány, jejich počet bude navýšen o jeden pár. Mezi Plzní a Mostem začne od pondělí jezdit nový pár rychlíků ve 12.05 hodin z Plzně a 15.05 hodin z Mostu.

Kvůli změnám na železnici začne mezi jihem Ústeckého kraje a severním Plzeňskem jezdit nová autobusová linka. Povede z Plas přes Mladotice, Žihli, Pastuchovice, Velečín, Blatno, Tis u Blatna a Kračín do Lubence.

Železniční trať mezi Žatcem a Plzní prošla v minulých letech rozsáhlou modernizací, konkrétně její technické zabezpečení a ovládání. Z nádraží téměř zcela vymizeli výpravčí, signalisté, výhybkáři a další pracovníci, kteří se starali o provoz vlaků. V současné době je možné železniční trať ovládat z jednoho místa – z nádraží v Blatně na Podbořansku.