Revoluční změny v dopravě se od prosince pravděpodobně dočkají lidé v okrese Louny. Na zhruba polovině železničních tratí nahradí osobní vlaky autobusy. Změny se dotknou tratí Žatec – Podbořany, Žatec – Deštnice, Louny – Peruc a Obrnice – Čížkovice, která vede přes Lounsko v oblasti Libčevsi. Na trati Louny – Peruc se chystá redukce osobní vlakové dopravy a posílení autobusových spojů. Na dalších třech tratích přestanou osobní vlaky jezdit úplně, zůstanou jen rychlíky a nákladní vlaky.

Na vině je ztrátovost osobní přepravy

Důvodem změn je ztrátovost osobní dopravy. „Na trati Žatec západ – Podbořany jezdí v osobním vlaku v průměru 10,5 osoby. Roční ztráta byla vyčíslena na 6,4 milionu korun,“ uvedl Jakub Jeřábek, vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Krajského úřadu Ústeckého kraje, který autobusovou a osobní vlakovou dopravu u přepravců objednává. Téměř shodná jsou tato čísla i na trati Žatec – Deštnice. Většina lidí při cestě z Podbořan do Žatce či z Holedeče, Měcholup nebo Deštnice do Žatce a zpět totiž využívá autobusů.

Podle současného návrhu by osobní vlaky na trati Žatec západ – Podbořany nahradily autobusy na dvou linkách, z Podbořan do Blatna by jezdily vlaky dál. Obdobně tomu bude i mezi Žatcem a Deštnicí, kde by pak do Lužné vlaky dále pokračovaly z Deštnice, Milostína a Mutějovic.

Lidem má zrušení vlaků přinést výhody

Zástupci Ústeckého kraje tvrdí, že lidem v dotčených vesnicích to přinese výhody. Autobusy budou zajíždět přímo do nich, zatímco vlaky mají zastávky mnohde daleko od sídel. V Žatci i Podbořanech mají autobusy, které nahradí vlaky, navíc zastavovat kromě nádraží i v centrech. Zároveň dojde k napojení obcí, které na tratích neleží. To je příklad Krásného Dvora, Buškovic nebo Velké Černoci.

Na druhou stranu, jak vyjádřili své obavy třeba lidé z Holedečku a Veletic, problémy mohou nastat v zimě, kdy počasí přináší daleko větší potíže autobusové než vlakové dopravě. „Jednáme se Správou a údržbou silnic Ústeckého kraje o přednostním zajištění úklidu silnic, po kterých by nové autobusové linky jezdily. Také se počítá s přednostními opravami těchto komunikací,“ sdělil Jindřich Franěk, vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu Ústeckého kraje.

Současné návrhy jízdních řádů sice lidem přinesou více autobusových spojů, ale zřejmě jen v pracovní dny. Například dnes jezdí ze Žatce do Deštnice sedm osobních vlaků, z čehož pět každý den. Nově by mělo jezdit devět autobusových spojů, denně jen čtyři. Na trati ze Žatce do Podbořan nyní jezdí 10 osobních vlaků, sedm z nich každý den. Nově by je mělo nahradit pět autobusových spojů, pouze dva ale budou jezdit každý den. V návaznosti na to dojde k úpravě některých současných autobusových linek v oblastech, kterých se změny dotýkají. Nový systém autobusových spojů se má podle jeho tvůrců vzájemně doplňovat.