Radní Ústeckého kraje odložili rozhodnutí o nahrazení osobních vlaků autobusy na několika železničních tratích. V okrese Louny se to týká úseků Obrnice – Čížkovice, Louny – Peruc, Žatec – Podbořany a Žatec – Deštnice. Zatímco někde tento krok obce vítají, na trati Žatec – Deštnice se proti tomu lidé ostře ohradili.

Změna má nastat v prosinci

Změna má začít platit od prosince, radní o tom měli rozhodnout ve středu. „Rada o neobjednání dopravy na některých železničních tratích a nahrazení vlaků autobusy nerozhodla. Krajští radní uložili odboru dopravy krajského úřadu koncepci dopracovat a úpravy v jízdním řádu ještě probrat s dotčenými obcemi,“ uvedla Veronika Kindlová, tisková mluvčí Ústeckého kraje.

Radní by se měli touto problematikou zabývat 12. září. Největší odpor k tomuto záměru vzešel z obcí podél trati Žatec – Deštnice. „Náš odpor proti tomuto kroku trvá dál. V tomto smyslu jsme také dopisem informovali radu kraje. To, že radní nerozhodli a budou s námi ještě jednat, je dobrá zpráva,“ sdělila Doris Černíková, starostka Měcholup.

V Holedeči, Měcholupech, Želči, Deštnici a v dalších vesnicích podél trati podepsalo před několika měsíci petici proti rušení vlaků a jejich nahrazení autobusy přes pět set obyvatel. „Jsme zásadně proti tomu. Chceme, aby osobní vlaky na trati byly zachovány. Trať sem patří a zrušení vlaků by vedlo k její devastaci, chátrání nádraží a k úpadku turistického ruchu,“ řekla už dříve Doris Černíková.

Jde o peníze

Zástupci Ústeckého kraje, který je objednavatelem autobusové a osobní vlakové dopravy, argumentují ekonomikou. V úseku mezi Žatcem a Deštnicí jezdí podle nich v osobním vlaku v průměru deset cestujících. „Tyto lidi dokážeme mnohem levněji odvézt autobusy,“ řekl Jindřich Franěk, vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu Ústeckého kraje.

Při ceně dopravního výkonu 51 korun na kilometr byla roční ztráta vyčíslena na 6,2 milionu korun. Autobusy mají být levnější, předpokládá se cena zhruba 30 korun na kilometr. Podle autorů návrhu budou napojeny i obce, které neleží na železniční trati. Autobusy mají zajíždět přímo do obcí, oproti tomu vlakové zastávky jsou mnohde od vesnic i několik set metrů. Zvažované změny se týkají jen osobních vlaků, na tratích by dále měly jezdit rychlíky a nákladní doprava.

Žatecko: lidé chtějí zachovat vlaky

Osobní vlaky skončí, místo nich začnou jezdit autobusy

Vlakům hrozí brzy konec