Ke vzniku pomníku vyhlásí na začátku září Ústecký kraj, vlastník zóny, výtvarnou soutěž pro studenty humanitních středních škol v regionu. „Žatecké letiště po druhé světové válce sehrálo významnou úlohu v naší armádě a při vzniku státu Izrael. Úkol pro studenty nebude jednoduchý, jimi navržená podoba památníku by měla obsáhnout obě tyto roviny,“ sdělil radní Ústeckého kraje Jiří Řehák.

Každá škola může poslat maximálně tři návrhy, kraj chce soutěž uzavřít na konci října. „Jsme sami zvědaví, jak bude památník nakonec vypadat,“ řekl hejtman Jan Schiller. Autoři vítězného návrhu obdrží 30 tisíc korun, ten na druhé příčce 20 tisíc, na třetí 10 tisíc. Dílo se objeví u rybníčku v odpočinkové části administrativní části Triangle.

Před čtyřmi lety byl v Žatci odhalen památník letcům z Ústeckého kraje, kteří bojovali ve druhé světové válce. V nejbližších letech by se mohl ve městě objevit další „letecký“ památník.
Letecký most pomohl Izraeli přežít. V Žatci ho má připomínat památník

Historie letiště se začala psát na konci druhé světové války. Německá Luftwaffe plánovala severně od Žatce výstavbu čtyř betonových vzletových drah, dokončit stihla pouze jedinou. V květnu 1945 z ní operovaly stíhací proudové letouny Messerschmitt Me 262, po obsazení letiště Rudou armádou 8. května ho převzali českoslovenští vojáci. Na jaře a v létě roku 1948 sehrálo žatecké letiště významnou úlohu v historii státu Izrael, který si svůj vznik tehdy vybojoval ve válce s okolními arabskými státy. Ze Žatce létala na Blízký východ letadla s vojenskou pomocí, v polovině června 1948 dokonce tři původně americké stroje B-17 startující z letiště bombardovaly egyptskou Káhiru. V padesátých letech se rozrostlo ve velkou základnu protivzdušné obrany státu, v dobách studené války bránilo západní hranici státu.

Kdysi čilý ruch na letišti u Žatce utichl na konci roku 1993. V listopadu odletěla poslední letadla, ke konci roku byly základna a stíhací pluk, který z ní operoval, zrušeny. Bagry, buldozery a další stavební technika letiště o deset let později definitivně zbouraly, místo se razantně změnilo. Na třísethektarovém pozemku vyrostla průmyslová zóna Triangle s desítkou továren, ve kterých v současné době pracuje několik tisíc lidí.

Ani po třech desítkách let v Žatci na bývalé vojenské letiště nezapomínají. Místní ještě dnes běžně říkají, že pracují na letišti místo v Triangle. A ve městě stále žije mnoho pilotů, techniků a dalších bývalých vojáků, jejichž profesní život navždy zůstane s letištěm spjat.

Jakub Dostál na Základně 21 poblíž Čeradic u Žatce.
Sběratel koupil bývalou vojenskou základnu u Žatce. Otvírá ji pro veřejnost

Dodnes aktivně působí spolek Letci Žatec, jehož členové se zasloužili o vznik leteckého muzea v nedalekém Bezděkově. Mimo jiné připomíná bývalé letiště, v květnu až září je otevřené každou první sobotu v měsíci. „Naše muzeum je hodně o příbězích konkrétních lidí, které připomínají život na letišti. Každá vitrína má svého pilota, mechanika, řídícího létání. Návštěvníkům vypráví skutečné příběhy sami piloti a další členové spolku Letci Žatec, kteří znají historii letiště,“ sdělil Žatečan František Blahout, který patří do týmu lidí, kteří se na vzniku muzea podíleli. Objekt na návsi v Bezděkově u Žatce, kde muzeum vzniká, vlastní. Spolku Letci Žatec jej zapůjčil bezplatně. Část expozice přibližuje československé letce, kteří za druhé světové války bojovali v řadách britského letectva RAF a v závěru války na východní frontě. Návštěvníci se mohou také seznámit s elitní tygří letkou, která na letišti vznikla a působila tam do jeho zrušení.

Zajímavostí je, že zatímco žatecké vojenské letiště bylo před 30 lety zrušeno, jeho záložní, v Panenském Týnci na Lounsku, funguje dodnes. Využívá se k civilnímu létání nebo pro různé velké motoristické či hudební akce.