Silniční obchvat Žiželic. Mluví se o něm léta, připravuje se, stavět se ale začne nejdřív za dva roky. Silnice I/27 z Mostu do Plzně, na které tato obec nedaleko Žatce leží, je stále vytíženější. Nehod přibývá. A zatáčky nad Žiželicemi jsou toho svědectvím.

Jak je obchvat nutný, ukázala nehoda ze 6. září. Brzy ráno sjel 45letý řidič z Kazachstánu v zatáčkách nad obcí do příkopu, kde se s autocisternou převážející asfalt převrátil. Vrtulník ho transportoval do Fakultní nemocnice v Motole. Škoda na autě a nákladu - skoro tři miliony, silnice celý den zavřená.

Aby toho nebylo málo, na objízdné trase přes Staňkovice se porouchal kombajn. Tvořily se dlouhé kolony. Tato silnice navíc není určená pro těžká nákladní auta. „Když je krize, jako byla nehoda nad Žiželicemi, posíláme všechna auta přes Staňkovice. Jiná možnost prakticky není,“ sdělil vedoucí dopravní policie v Lounech Jiří Král.

Pro řidiče kamionů, kteří Žiželice neznají, jde o nepříjemné místo. Od Mostu jedou po rovině a najednou kopec dolů a prudké zatáčky. „Nehod nákladních aut tam řešíme hodně. Často se stávají právě tam, kde začínají zatáčky. Řidiči do nich nepřizpůsobí rychlost. Za mokra auta vyjíždějí do protisměru nebo se tam z nich uvolňuje špatně zabezpečený náklad,“ popsal ze svých dlouholetých zkušeností vedoucí lounské dopravní policie.

V nejbližší době by se měly v místě objevit další dopravní značky. Mají řidiče na nebezpečné místo ještě víc upozornit. „Definitivně to vyřeší až obchvat,“ dodal Král.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na přípravě obchvatu pracuje řadu let, s jeho stavbou ale nepočítá dřív než v roce 2020. A možná ještě později. Zbývá totiž provést mimo jiné časově náročný geologický průzkum. „Výstavbě obchvatu bude předcházet rozsáhlý průzkum území, jelikož se budoucí most a silnice nacházejí v místě velmi složitých inženýrsko-geologických poměrů, ve kterém v minulosti došlo k několika sesuvům,“ sdělila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Tříkilometrový obchvat povede východně od Žiželic, jeho součástí bude skoro 400 metrů dlouhý most přes údolí potoka Hutná. V Žiželicích se obchvatu nemohou dočkat. „Provoz rok od roku houstne. Někdy je problém přejít silnici z jedné strany na druhou. Hlavně těch kamionů je stále víc. Je to nebezpečné hlavně pro děti, které jezdí po vesnici na kolech. V noci je zase nepříjemný hluk ze silnice,“ popsala Květa Panská, která v Žiželicích léta pracuje.

Na stejné silnici přinesl obchvat velkou úlevu obyvatelům Velemyšlevsi. Tam byla situace podobná. Rovinky v okolí a pak prudký sjezd do údolí se zatáčkami. „Nehody jsme tam řešili také často, hodně tam selhávaly řidičům brzdy. Pamatuji auta, která skončila až v Chomutovce. Se zprovozněním obchvatu tohle zmizelo,“ sdělil Jiří Král.

Policisté u Velemyšlevsi nyní řeší jiný problém. Řidiči na novém obchvatu jezdí příliš rychle a často nebezpečně předjíždějí. Začaly se objevovat i vážné dopravní nehody. Například před dvěma týdny se tam čelně srazila dvě osobní auta, dva lidé se při tom těžce zranili.