„Objekt z roku 1873 čeká oprava střechy, fasády a omítek a také výměna dlažby. Stavbaři zrenovují i nástupištní přístřešek. Obnovením původních střešních světlíků a odstraněním přístavby se navíc napraví nevhodné zásahy do historického vzhledu budovy. Renovací projde také odbavovací hala včetně pokladen a zázemí několika dopravců. Cestující ocení přehlednější informační a orientační systém i nový výtah, který bezbariérově propojí halu s přednádražním prostorem,“ vypočetla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
V budově současně vznikne nový komerční prostor, dílčí přesun pak čeká stávajícího provozovatele kadeřnických služeb. „Díky úpravám se navíc zlepší zázemí zaměstnanců Správy železnic, a to nejen na pracovišti řízení provozu, ale také v administrativních prostorách,“ dodala mluvčí této státní organizace.
Památkově chráněný objekt žateckého železničního nádraží vznikl v roce 1873, loni to tedy bylo kulatých 150 let od dokončení stavby. Na seznam kulturních památek jej odborníci zapsali v roce 2020 kvůli jeho stavebně historické hodnotě. „Hodnoty areálu odráží funkčnost původního provozu nádraží a jeho dřívější komunikační strukturu. Areál rovněž představuje významný urbanistický prvek. Honosná přístavba schodiště nádraží se obrací směrem k Rooseveltově ulici, která představuje reprezentativně koncipovanou městskou třídu spojující dvě ohniska tehdejšího městského života – historické jádro a nádraží na předměstí, kolem kterého se postupně vytvářela průmyslová zóna,“ uvádí se v popisu památkové hodnoty žateckého nádraží.
„Primární hodnoty výpravní budovy jsou nejen v základním architektonickém výrazu, ale rovněž v množství dochovaných autentických nebo druhotně vložených stavebních konstrukcí, jako jsou historické dlažby, litinové sloupy a zábradlí nástupiště,“ dodali památkáři.
Hlavní nádraží v Žatci leží na třech tratích, jezdí na něj vlaky tří dopravců. Regiojet vypravuje osobní vlaky mezi Žatcem, Postoloprty a Mostem, Die Länderbahn mezi Jirkovem, Žatcem a Lužnou u Rakovníka, GW Train Regio rychlíky mezi Plzní, Žatcem, Chomutovem a Mostem a spěšné vlaky mezi Žatcem, Postoloprty, Louny, Lovosicemi a Ústím nad Labem. Vlaky Českých drah v Žatci nejezdi od konce roku 2019.
Město Žatec si na letošní rok naplánovalo stavební úpravy prostoru před vlakovým nádražím, v investičním rozpočtu má na to vyčleněno 5,7 milionu korun. Počítá se s vybudováním nového dopravního terminálu pro autobusy se třemi zastávkami, v místě vznikne sedm nových parkovacích míst P+R se šikmým stáním, přibude nové veřejné osvětlení.
V budoucnu se má stát žatecké hlavní vlakové nádraží jedním z center turistiky, v souvislosti se vstupem města na seznam památek UNESCO se zvažuje zavedení železniční dopravy na nádraží do Trnovan, které se má stát vstupním místem do chmelařské krajiny.