„Úkolem semaforu by bylo zklidnění dopravy, zpomalení aut. Fungoval by tak, že pokud by jel někdo více než předepsaných padesát kilometrů v hodině, naskočila by mu červená a musel by zastavit. Zkušenosti z jiných měst říkají, že se řidiči rychle naučí jezdit padesátkou, aby je semafor nezpomaloval,“ sdělil žatecký místostarosta Jaroslav Špička. V kraji mají takové zařízení například v Hošťce na Litoměřicku nebo Žandově mezi Děčínem a Českou Lípou.

Žatecká radnice zvažuje, že semafor umístí na příjezdu do města ve směru od Holedeče. Řidiče tam svádí k rychlé jízdě rovinatý úsek. Že tam maximální povolenou rychlost mnozí překračují, dokládají data z orientačního radaru, jenž v místě měří. V místě je frekventovaný přechod pro chodce spojující sídliště Jih s lokalitou Kamenný vršek. „Když chceme přejít, většina řidičů zastaví. Ale je pravdou, že někteří jedou rychle. Hodně se tam pohybují děti, teď jich jezdí hodně na kole. Kdyby tam nějaké neopatrné dítě vjelo pod rychle jedoucí auto, těžko by řidič zastavil,“ přemýšlí nahlas maminka od dvou dětí, Žatečanka Lucie Drábková.

S návrhem umístit v místě zpomalovací radar přišla dopravní komise při radě města. Radní uložili odboru rozvoje, aby zajistil vyhotovení studie na možné umístění zastavovacího semaforu v ulici Volyňských Čechů. Má ukázat, zda je nápad vůbec proveditelný a jak bude finančně nákladný. „Mohl by to být takový pilotní projekt. Pokud by se osvědčil, další podobné semafory by se mohly objevit třeba v Pražské ulici při příjezdu od Loun nebo ve Staňkovické ulici. I tam je s rychlostí aut problém,“ přiblížil Špička.

Další opatření, které se v ulici Volyňských Čechů chystá, cílí na nákladní auta. Radnice chce, aby tam mohla jezdit maximálně třicítkou. A to ve směru do města. Ulice je zároveň silnicí druhé třídy mezi Žatcem a Rakovníkem, denně jí projede množství těžkých nákladních aut. „Snížením jejich rychlosti si slibujeme větší bezpečnost. Zároveň by se tím mělo předejít zničení nového asfaltu, z kopce rozjetá auta jsou před kruhovým objezdem u Lidlu nucená silněji brzdit, a tím ho rolují,“ vysvětlil žatecký místostarosta. Pokles rychlosti nákladních aut by měl přinést úlevu obyvatelům ulice, kteří si občas stěžují na třesoucí se domy a obávají se o jejich statiku.