V současné době běží výběrové řízení na zhotovitele, Ústecký kraj předpokládá náklady ve výši téměř dvacet milionů korun. Část zaplatí Evropská unie. Po dokončení bude cyklostezka Ohře mezi městem chmele a hrází největší vodní plochy na severu Čech hotová. V Žatci plánují další cyklostezky. A to nejen podél řeky.

Cyklostezka Ohře vyrostla v Žatci po částech na obou březích před několika lety. Postupně ji město vybavuje mobiliářem, její okolí slouží i k odpočinku. Nechybí například dřevěné altány, lavičky, griloviště, boxy na úschovnu kol, stůl na stolní tenis, odpadkové koše, výukové prvky. Loni město postavilo část naproti Libočanům pod Záhořím. Na tu teď naváže Ústecký kraj, který chystá pětikilometrový úsek kolem Stroupče a Přívlak směrem ke Stranné na Chomutovsku. Cyklisté by se po něm měli poprvé svézt koncem jara příštího roku.

„Trasa je navržena převážně po stávajících účelových komunikacích v základní šířce tří metrů. Pro vyhnutí protijedoucích vozidel byly navrženy výhybny ve vzdálenosti přibližně 150 až 200 metrů. Nezpevněné krajnice jsou navrženy v šířce půl metru, budou zatravněny. Povrch komunikace je navržen přírodní, zpevněn pouze stabilizační emulzí ke zvýšení únosnosti a zabránění prašnosti,“ uvádí se v dokumentech k zakázce na zhotovitele.

Zatímco úseky cyklostezky, které postavily město Žatec a obec Březno u Stranné jsou s asfaltovým povrchem, krajská část kvůli zachování přírodního rázu krajiny u řeky dostane takzvaný inovativní materiál. „Je ekologický, pojivo tvoří směs buničiny a glukózy. S ním se smísí původní materiál, směs se vrátí na místo a uválcuje. Vzhledem k tomu, že je to materiál přírodě vlastní, vyhovuje jeho použití ochraně přírody,“ vysvětlila před časem mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Z pěti kilometrů zůstane přes jeden kilometru dlouhá část u Stroupče směrem na Nechranice bez úprav, bude ponechána s přírodním stávajícím povrchem, neboť prochází významnou přírodní lokalitou. Cyklisté budou moci jet po této části na břehu řeky, nebo po zpevněné místní komunikaci přímo přes Stroupeč a v polích nedaleko bývalého zámečku.

Ústecký kraj s úsekem na Žatecku chystá ve stejném termínu, tedy od letošního září do června příštího roku, také výstavbu cyklostezky Ohře mezi Litoměřicemi a Bohušovicemi nad Ohří v délce téměř 3,8 kilometru. Odvede cyklisty z komunikací s vysokým provozem aut.

„Tyto projekty zaměřené na rozvoj bezpečné a udržitelné dopravy představují důležitý krok směrem k modernizaci infrastruktury a zvýšení atraktivity cyklodopravy v těchto lokalitách. Realizací výstavby úseků na cyklostezce posílíme bezpečnost cyklistů a podpoříme udržitelnou dopravu s důrazem na ochranu životního prostředí,“ uvedl radní pro oblast regionálního rozvoje, zemědělství a rozvoje venkova Ústeckého kraje Michal Kučera.

Další úseky cyklostezky Ohře mají spojit Žatec a Trnovany, díky čemuž se cyklisté vyhnou frekventované silnici směrem na Louny. Jako první přijde na řadu úsek v délce devíti set metrů, který naváže na konec cyklostezky u sil na zemědělské produkty na východním okraji Žatce. „Chtěli bychom stavět v příštím roce, v tuto chvíli jsme ale závislí na plynařích, kteří v lokalitě plánují rekonstrukci svého potrubí,“ sdělil žatecký starosta Radim Laibl. Další část cyklostezky přímo u Trnovan postaví Ústecký kraj. „V současné době je tento úsek mezi dalšími 21 částmi cyklostezky Ohře, které se projektují,“ přiblížila mluvčí Ústeckého kraje.

Město Žatec má další plány na rozvoj cyklostezek ve svém okolí. Chystá trasu podél silnice do Bezděkova a nové úseky u sídliště Jih. Cyklostezka má vést podél silnice Žatec – Rakovník směrem na Holedeč i u tzv. uhelné cesty, jejíž rozšíření se chystá, mezi silnicemi na Rakovník a Plzeň. „Chtěli bychom navázat na nedávné vybudování dvou cest v poli u sídliště, které místní hojně využívají,“ popsal žatecký starosta.

Mohlo by vás zajímat: Hokejisté při mistrovství uvidí krásy Česka. Z Pendolina je toho vidět hodně

.S Pendolinem na trati mezi Prahou a Ostravou jezdí Ivo Valášek dvanáct let | Video: Deník/Petr Kinšt