Lidé, kteří přišli domů ze školy nebo z práce a chtěli si odpoledne pustit internet, měli smůlu. Přestože za dodávku každý měsíc řádně platí, připojení nefungovalo. Zkusili to za hodinu, za dvě – a pořád nic.

Mnozí nespokojeně volali na dispečink svého poskytovatele a žádali nápravu. Další rovnou říkali, že ukončí smlouvu a najdou si jinou firmu.

„K problému došlo 9. prosince. Výpadek trval přibližně od 15 do 21 hodin. Naše firma za něj přitom vůbec nemohla. Zástupce konkurenční firmy, Štěpán Beneš z Grape SC, zničil optické kabelové vedení naší společnosti,“ uvedl Petr Žáček, majitel firmy Mach3Net, která poskytuje internetové připojení zájemcům v Žatci.

Poškozena byla i firma CZ–E.NET, která s předchozí firmou spolupracuje. „Také našim klientům internet nešel, ačkoli naše firma za závadu nijak nemohla,“ sdělil Pavel Bartoš, majitel CZ–E.NET.

Ředitel firmy odstranil kabel

Štěpán Beneš, ředitel firmy Grape SC, která rovněž poskytuje lidem internetové i televizní služby, poničení kabelu nepopírá. „Ano, kabel konkurenční společnosti jsem odstranil. Byl na několika místech nainstalován na našich rozvodech, v rozporu se smluvními vztahy i technickými normami. Přiznal jsem to i u výslechu na policii. Ale neudělal jsem něco špatného. Uvedený kabel byl v kolektoru umístěn nepovoleně. Do případného soudního sporu půjdu s čistým svědomím,“ řekl na dotaz našeho Deníku.

„Podle nás není pravda, že vedení v kolektoru bylo umístěno neoprávněně. Máme řádně podepsanou smlouvu s Žateckou teplárenskou společností, jíž kolektor patří. Ani tvrzení o tom, že jsme byli na cizích rozvodech, není pravdivé. V kolektoru jsme měli samostatnou chráničku a technici zvlášť dbali při instalaci na to, aby nedošlo ke kolizi s konkurenční firmou,“ tvrdí Petr Žáček z Mach3Net.

Událost nyní šetří Policie ČR, protože společnosti CZ–E.NET a také Mach3Net, která zmíněný kabel rovněž využívala, podaly na svého konkurenta trestní oznámení. „Kabel tam byl neoprávněně, na tom trvám. Navíc mi překážel v opravě našeho zařízení. Uvidíme, jak věc vyšetří policie,“ reagoval Štěpán Beneš.

Na spor doplácí zákazníci

Spor je nepříjemný především pro klienty, kteří si platí za služby a za neshody mezi firmami nemohou.

„Výpadek služeb, za který sami nemůžeme, je nepříjemná záležitost, našim zákazníkům se to velmi těžko vysvětluje. Za pár minut hned volá sto lidí, proč internet nejde, a obviňují z problému nás. Mnozí chtějí rovnou rušit smlouvy a přejít k jinému provozovateli,“ říká Petr Žáček.

Firma Mach3Net má v Žatci přibližně šest set klientů. Firma Grape SC jich má deset tisíc. Kromě Žatce působí i v dalších městech. Podobně i firma Mach3net rozvíjí aktivity v budování optického vedení v různých městech od Prahy až po Chomutov s rozpočtem 150 milionů korun. V Žatci nabízí zájemcům internetové připojení celkem asi deset společností.