Lidem v Žatci bude za pár měsíců možná vyvážet popelnice jiná firma. A pokud povezou odpad do sběrného dvora, budou muset jinam, než jsou nyní zvyklí.

Město Žatec totiž v minulých dnech vyhlásilo výběrové řízení na zajištění sběru, přepravy, využití a odstranění komunálních odpadů. S vítězem výběrového řízení chce uzavřít smlouvu na šest let s osmnáctiměsíční opcí. Jediným hodnotícím kritériem je cena. Předpokládaná hodnota zakázky je 90 až 120 milionů korun a řadí se tak k největším, které město vyhlásilo.

Radnice doufá v úsporu

V Žatci dosud svoz odpadů zajišťuje firma Marius Pedersen, které radnice postupně vypovídá smlouvy. „Město má uzavřené tři různé smlouvy, které problematiku odpadů řeší. Nejstarší je z roku 1994, od té doby se ale hodně změnila legislativa. Rozhodli jsme se vypsat výběrové řízení na celý balík těchto služeb podle aktuálních zákonů. Doufáme také, že svoz a likvidace odpadů bude pro město levnější," sdělil místostarosta Žatce Jan Novotný.

Nově vybraná firma by se o odpady v Žatci měla podle představ radnice starat od srpna letošního roku. Vítěz výběrového řízení bude mimo jiné vyvážet popelnice od obyvatel včetně tříděného odpadu. „Výběrové řízení koncipujeme tak, aby lidé za odvoz popelnic neplatili víc než nyní," řekla na jednání zastupitelů starostka Žatce Zdeňka Hamousová.

Město chce, aby vítězná firma také provozovala sběrový dvůr. Ale na jiném místě, než je teď. Nyní je v Čeradické ulici a už nevyhovuje současným požadavkům. Kam by se měl stěhovat, je zatím nejasné. „Máme několik pozemků ve vlastnictví města, kde by sběrný dvůr mohl být," sdělila starostka.

Počítali, kolik by to město stálo

V Žatci propočítávali, kolik by vyšlo, kdyby se o svoz staralo samo město. Jak zaznělo na posledním jednání zastupitelů, počáteční náklady by se vyšplhaly na 23 milionů korun. Město by totiž muselo nakoupit například svozovou techniku a kontejnery. Roční náklady se pak odhadují na 21 milionů korun, přičemž nejvyšší položkou by byly mzdové náklady na zaměstnance. Přitom roční příjmy, hlavně poplatky za popelnice od obyvatel, by byly jen něco přes 13 milionů korun.

„Ze své zkušenosti z tohoto podnikání vím, že svoz odpadu jen ze Žatce bude těžko výdělečný. Je to malá oblast. Slušně vydělávat jsme začali, až když jsme získali tuto zakázku i v Lounech," sdělil zastupitelům Jaroslav Hladký, majitel firmy Likor, jež dříve svážela odpady ze Žatce i dalších míst v okrese Louny. Před několika lety tuto firmu prodal právě společnosti Marius Pedersen.

V Lounech vyhrál Marius Pedersen

V roce 2010 podobné výběrové řízení proběhlo v Lounech. „Doba plnění zakázky je 15 let od 1. ledna 2011 do 31. prosince 2025. Celková cena za tuto dobu vzešlá ze soutěže je 149 milionů korun bez DPH," sdělil Jiří Čáp z odboru správy majetku Městského úřadu Louny.

Zadávacího řízení se v Lounech tehdy zúčastnili dva uchazeči. „Nejvýhodnější nabídku podala společnost Marius Pedersen," dodal.